Cytuj:
a moglibyscie napisac jak wy jezdzicie [...] co robicie od poczadku do konca czyli jak ruszacie az jak dobijecie do 90 km/h
Scania 4, skrzynia 12-biegowa:
1. Zestaw niezaładowany - pierścień na dole, przełącznik na pełnym biegu.
- duża jedynka
- duża dwójka
- duża trójka
- pierścień w górę
- duża czwórka
- duża piątka
- przełącznik połówek w dół
- mała szóstka
- przełącznik połówek z powrotem na górę
- duża szóstka
2. Zestaw załadowany - pierścień na dole, przełącznik na pełnym biegu.
- duża jedynka
- duża dwójka
- duża trójka
- pierścień w górę, przełącznik połówek w dół
- mała czwórka
- przełącznik połówek w górę
- duża czwórka
- przełącznik połówek w dół
- mała piątka
- przełącznik połówek w górę
- duża piątka
- przełącznik połówek w dół
- mała szóstka
- przełącznik połówek w górę
- duża szóstka
To tylko schemat, bo przecież ładunek czasem to 15 ton, a czasem 24, jeździ się z górki, pod górkę itp.
Generalnie pierścień służy do tego, żeby lewarek biegów mając tylko np. 4 położenia (niczym w osobówce) realizował 8 biegów. Jeśli przyjmiemy, że każdy bieg można uruchomić pełny lub połówkę (o innym przełożeniu) to mamy 16 biegów realizowane na 4 pozycjach lewarka i dwóch przełącznikach (skrzynia górna-dolna oraz połówki).
Generalnie kiedy używać połówek (Bo skrzyni górnej-dolnej musisz używać bez przerwy - z górnej praktycznie nie ruszysz, na dolnej nie rozpędzisz się więcej jak 40 km/h)?
Kiedy po przełączeniu na kolejny bieg obroty spadają poniżej bezpiecznego i ekonomicznego poziomu to znaczy, że powinieneś to przewidzieć (ładunek, nachylenie tereny, nawet wiatr) i włączyć jako kolejny półbieg, a nie pełny.
W drugą z kolei stronę jedziesz np. na pełnej szóstce i robi się lekko "pod górkę". Często zamiast redukować cały bieg wystarczy przełącznik połówek w dół, sprzęgło i już masz małą szóstkę i nieco wyższe obroty, które poradzą sobie z górką.