Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 08 kwie 2009, 16:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 mar 2009, 10:48
Posty: 158
Lokalizacja: KLI

Witam jestem początkującym kierowca, mam pytanie odnośnie korzystania z półbiegów na przykładzie Mana 33-372 ze skrzynia ZF (8+polówki), niestety instruktor na jeździe powiedział mi ze polówki mi są niepotrzebne i nie będzie mi ich tłumaczył...

Chciałbym się dowiedzieć kiedy i jak włączać i wyłączać i ogólnie dowiedzieć się o nich bo jest to chyba jedyna rzecz której sam pojąć nie umiem...


Post Wysłano: 08 kwie 2009, 17:16
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2822
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Podczas jazdy na pusto nie będą ci one potrzebne i na egzaminie tez raczej się nie używa.

Pol biegów używamy tak ze jedziemy np na 6 biegu i dajemy przyciskiem na polówkę i następnie tylko wciskamy sprzeglo i puszczamy polowka wskakuje sama. Później bujamy auto dalej dajemy pstryczek od polówek w to miejsce gdzie jest polówka wyłączona i wciskamy sprzeglo jednoczesnie przezucajac na bieg numer 7 potem bujamy dalej auto pstryczek sprzeglo i mamy 7,5 i tak dalej az do konca przelozen

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 08 kwie 2009, 20:23

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lis 2007, 21:34
Posty: 128
Lokalizacja: poznan

to po kiego grzyba ten gość jest instruktorem i kase bierze za to???


Post Wysłano: 08 kwie 2009, 20:25
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2822
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

On bierze kasę za to ze nauczy cie zdać egzamin a nie jeździć ciężarówką

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 08 kwie 2009, 20:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
Witam jestem początkującym kierowca, mam pytanie odnośnie korzystania z półbiegów na przykładzie Mana 33-372 ze skrzynia ZF (8+polówki), niestety instruktor na jeździe powiedział mi ze polówki mi są niepotrzebne i nie będzie mi ich tłumaczył...

Chciałbym się dowiedzieć kiedy i jak włączać i wyłączać i ogólnie dowiedzieć się o nich bo jest to chyba jedyna rzecz której sam pojąć nie umiem...
samochód to chyba lekki zabytek, bo 372 to silnik 370KM i seria 2 czyli roczniki gdzieś 1990 - 1994. do tego 33 tony DMC czyli 4 osie.

jak włączać? proste - palcami.
kiedy? kiedy trzeba.

na poważnie:

jeżeli nie pomyliłeś oznaczeń i jest to taki pojazd jak opisałem, to na pusto tak jak wspomniał kolega Ciucma te półbiegi nie są potrzebne.

w zależności od ukształtowania terenu i stanu nawierzchni ruszasz z 3 lub 4 i dalej po całych biegach na dużej skrzyni.
może wybrać sobie ruszanie z nikiej 4 lub wysokiej i od razu na dużą 5 i dalej w górę.

kiedy popjazd zostanie załadowany będzie trochę inaczej. ponieważ silnik jest stosunkowo słaby trzeba zaczynać z dolnej 3, dalej dolna 4 i dalej górna skrzynia na niskich biegach do 8 na końcu przerzucasz na górną 8. oczywiście na płaskiej drodze. jeżeli będzie to pod górę lub w terenie będziesz musiał modyfikować dobór biegów.

w ten sposób jeździłem MAN 19.372 z naczepą przy masie zespołu 40t więc z 33 tonami nie powinno być kłopotów.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 08 kwie 2009, 21:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 mar 2009, 10:48
Posty: 158
Lokalizacja: KLI

Cytuj:
samochód to chyba lekki zabytek, bo 372 to silnik 370KM i seria 2 czyli roczniki gdzieś 1990 - 1994. do tego 33 tony DMC czyli 4 osie.
Troszeczkę się myślisz :) rocznik 11.1995 i jest to wywrotka 6x4, 25t DMC.


Czyli robi się to tak: czyli jeżeli mam włączony półbieg np 7 i pół, ale to już za dużo i zmiana na 8 z jednoczesnym powrotem na poprzednie położenie przycisku od połówki? i wtedy mam cale 8? i potem w każdym momencie mogę włączyć przycisk a półbieg włączy się dopiero po wciśnięci sprzęgła bez jakiegokolwiek ruszania drążkiem?

Z redukcja jest tak samo? tzn na odwrót?


Post Wysłano: 08 kwie 2009, 21:31
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2822
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Czasem jak jedzie się zestawem 40t pod dość spora gore to trzeba się nawajchowac i wtedy 5 następnie 5.5 potem 6 i 6.5 i tak dalej ale rzadko kiedy leci sie po kolei po biegach razem z polówkami chociaz z zalozen producenta wynika iz trzeba leciec po kolei

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 9:42
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lut 2006, 19:03
Posty: 1152
GG: 13363123
Samochód: DAF
Lokalizacja: Żywiec

Cytuj:
Czyli robi się to tak: czyli jeżeli mam włączony półbieg np 7 i pół, ale to już za dużo i zmiana na 8 z jednoczesnym powrotem na poprzednie położenie przycisku od połówki? i wtedy mam cale 8? i potem w każdym momencie mogę włączyć przycisk a półbieg włączy się dopiero po wciśnięci sprzęgła bez jakiegokolwiek ruszania drążkiem?

Z redukcja jest tak samo? tzn na odwrót?
Tak.
Który producent zaleca po kolei zmieniać wszystkie biegi np.16?
Zasady ekonomicznej jazdy są takie żeby w miarę możliwości omijać biegi, czyli np. 3,5,6,7,8. Zależy oczywiście od załadowania samochodu. Wspólczesne silniki są na tyle elastyczne i mocna że pozwalają na taką jazdę.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=JaABO0GSHvg

http://www.youtube.com/watch?v=eAfp3mZD ... ature=plcp


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 10:15
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 18 lip 2007, 22:15
Posty: 2822
GG: 772271
Lokalizacja: Pudzików Woj. Łódzkie

Czytałeś książkę o eksploatacji jakiejś ciężarówki.

Wyraźnie pisze ze zaleca się w miarę możliwości rozpędzanie pojazdu na kolejnych biegach następujących po sobie

_________________
Marianex podjedź no do przodu bo Grzeniu kiprował będzie


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 11:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Kożystasz jak chcesz jak lubisz wajhować tak jak ja to ruszam z niskiej jedynki i na odcinku 500 metrów dochodz już do wysokiej 8 :D ale to tylko czasami :wink:
przeważnie to 3 4 5 6 no i przy 7 lub przy 8 już można połówkę pstryknąć wcisnąć sprzęgło wtedy nad obrotomierzem gaśnie Ci kontrolka dwóch kół zębatych jak jedziesz na całym biegu kontrolka się swieci :wink:
Piszę tu o manie f 90 26:422 i f2000 26:414 ta sama skrzynia jak u Ciebie ZF :wink:

_________________
MAN


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 12:39
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...ruszam z niskiej jedynki i na odcinku 500 metrów dochodz już do wysokiej 8 :D ale to tylko czasami...
to chyba w powieściach.
u mnie jest 10 Acrtosów nowych z silnikami 440KM i sam osobiście sprawdzałem zużycie paliwa jeżdżąc 4-osiową wywrotką.
rozpędzenie na prostej 1100m załadowanego pojazdu do górnej 8 jest bardzo trudne. więc autem z 1995 z silnikiem 370KM rozpędzenie na 500m jest niemożliwością.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 15:16

Cytuj:
jeżeli nie pomyliłeś oznaczeń i jest to taki pojazd jak opisałem, to na pusto tak jak wspomniał kolega Ciucma te półbiegi nie są potrzebne.
Nie do końca nie są potrzebne, bo jeżeli jedziemy na najwyższym biegu to powiedzmy przy 2000 obr/min uzyskamy prędkość 60 km/h (przykład), a jeżeli włączymy półbieg wtedy przy 2000 obr/min uzyskamy prędkość 80km/h (też przykład).


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 15:35
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 27 mar 2008, 21:05
Posty: 390
GG: 5236488
Samochód: ŁOPEL
Lokalizacja: GRUDZIADZ

Cytuj:
Chciałbym się dowiedzieć kiedy i jak włączać i wyłączać i ogólnie dowiedzieć się o nich bo jest to chyba jedyna rzecz której sam pojąć nie umiem...
fajnie tłumaczycie chłopakowi-co go obchodzi co wy tam sobie włączacie u siebie..
-według mnie połówki to jak sama nazwa wskazuje-POŁOWY biegów,czyli korzystasz z nich kiedy przy rozpędzaniu pojazdu włączenie całego biegu mogłoby spowodować pracę silnika w za niskim zakresie obrotów..
np.masz takie pole na obrotomierzu wskazujące ekonomiczną jazdę-przy różnym ładunku(masa) możesz pojazd utrzymać w tym tylko zakresie obrotów podczas jazdy w każdym ukształtowaniu terenu-właśnie za pomocą połówek...


Post Wysłano: 09 kwie 2009, 21:48
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Cytuj:
Cytuj:
...ruszam z niskiej jedynki i na odcinku 500 metrów dochodz już do wysokiej 8 :D ale to tylko czasami...
to chyba w powieściach.
Jak jedziesz na pusto i szybko wajhujesz to jest możliwe :wink:

_________________
MAN


Post Wysłano: 10 kwie 2009, 23:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 03 kwie 2009, 19:36
Posty: 10
GG: 8182831
Samochód: SCANIA 114l 380
Lokalizacja: Lubin

Półbiegi to bardzo ważna i przydatna rzecz! Jeździłem kiedys MERCEDESEM 1838 ze skrzynią 8 i półbiegami ale sterowanymi elektornicznie przez EPS, aczkolwiek zasada ta sama. Potraktuj te połówki jak normalne biegi, czyli masz ich 16 :) omijaj przy rozpędzaniu, ale korzystaj przy redukowaniu. Jedziesz np. 80km/h, auto wytraca prędkość bo czuje górkę, wrzucasz małą ósemkę i jedziesz dalej.


Post Wysłano: 05 lip 2009, 21:34
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 maja 2009, 21:04
Posty: 197
Samochód: Scania 124L Topline

a mozecie mi wytlumaczyc jak jest w scania

na czym polega jest przycisk na galce i na czy polega ten krazek na drazku zmiany biegow

z gory wielkie dzieki


Post Wysłano: 05 lip 2009, 22:02
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 lis 2007, 23:50
Posty: 296
GG: 0
Lokalizacja: Polska

Pierścień na drążku służy do wyboru skrzyni wysokiej / niskiej, przełącznik zaś do półbiegów.
Jest tylko jedna zielona kontrolka w postaci dwóch kół zębatych sygnalizująca połówkę biegu.
Tak jest w Scanii 4.

_________________
---


Post Wysłano: 05 lip 2009, 23:17
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 13 lut 2007, 20:39
Posty: 2088
GG: 1
Samochód: R420
Lokalizacja: Bielsko-Biała

To dwa oddzielne typy skrzyni biegów.

Jak jest pierścien, to na gałce lewarka masz rozpisane biegi prawie jak w osobówce, tylko przy 1 jest tez napisane 3, przy 2 4 i tak dalej.

A to dlatego, że najpierw realizujesz pełny zakres biegów na lewarku (1-4 np) a potem chcąc wrzucić 5 przełączasz ten pierścien i wrzucasz "1" tylko to już nie jest jeden a 5

Proste prawda?;-)

to jest po prostu mała i duża skrzynia i najpierw przełączasz przełożenia na małej potem na duzej, ale wszystko jest zautomatyzowane przez co obsługa jest bardzo prosta




Co do tematu że instruktor ma nauczyc zdac egzamin....


Ja miałem kilku instruktorów (bo taka szkoła, ze nigdy niewiadomo z kim jedziesz) i miałem do instruktorów wiele zastrzezen, ale jadąc autem wiedziałem jak sie posługiwać hamulcem górskim, jak go uruchamiac aby dzialal z hamulcem zasadniczym, a jak bez, kiedy to używać, jak uzywac tempomatu, klimy i jak wypisywać tarczke.


To jest skandal, że instruktor nie chce przekazać wiedzy mimo ze kursant o coś pyta.

Mnie wielu z wyzej wymienionych przykladowych rzeczy nauczono pomimo ze sie tego nie domagalem, ale jak o cos pytalem zawsze mialem wyczerpująca odpowiedź.


Post Wysłano: 06 lip 2009, 17:37
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 maja 2009, 21:04
Posty: 197
Samochód: Scania 124L Topline

a moglibyscie napisac jak wy jezdzicie i jak uzywacie?bo zbytnio nie wiem kiedy krazek ma byc na gorze a kiedy na dole
i dlatego jak mozecie to napiscie co robicie od poczadku do konca
czyli jak ruszacie az jak dobijecie do 90 km/h

z gory wielkie dzieki


Post Wysłano: 06 lip 2009, 19:40
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 24 lis 2007, 23:50
Posty: 296
GG: 0
Lokalizacja: Polska

Cytuj:
a moglibyscie napisac jak wy jezdzicie [...] co robicie od poczadku do konca czyli jak ruszacie az jak dobijecie do 90 km/h
Scania 4, skrzynia 12-biegowa:

1. Zestaw niezaładowany - pierścień na dole, przełącznik na pełnym biegu.

- duża jedynka
- duża dwójka
- duża trójka
- pierścień w górę
- duża czwórka
- duża piątka
- przełącznik połówek w dół
- mała szóstka
- przełącznik połówek z powrotem na górę
- duża szóstka

2. Zestaw załadowany - pierścień na dole, przełącznik na pełnym biegu.

- duża jedynka
- duża dwójka
- duża trójka
- pierścień w górę, przełącznik połówek w dół
- mała czwórka
- przełącznik połówek w górę
- duża czwórka
- przełącznik połówek w dół
- mała piątka
- przełącznik połówek w górę
- duża piątka
- przełącznik połówek w dół
- mała szóstka
- przełącznik połówek w górę
- duża szóstka

To tylko schemat, bo przecież ładunek czasem to 15 ton, a czasem 24, jeździ się z górki, pod górkę itp.


Generalnie pierścień służy do tego, żeby lewarek biegów mając tylko np. 4 położenia (niczym w osobówce) realizował 8 biegów. Jeśli przyjmiemy, że każdy bieg można uruchomić pełny lub połówkę (o innym przełożeniu) to mamy 16 biegów realizowane na 4 pozycjach lewarka i dwóch przełącznikach (skrzynia górna-dolna oraz połówki).

Generalnie kiedy używać połówek (Bo skrzyni górnej-dolnej musisz używać bez przerwy - z górnej praktycznie nie ruszysz, na dolnej nie rozpędzisz się więcej jak 40 km/h)?
Kiedy po przełączeniu na kolejny bieg obroty spadają poniżej bezpiecznego i ekonomicznego poziomu to znaczy, że powinieneś to przewidzieć (ładunek, nachylenie tereny, nawet wiatr) i włączyć jako kolejny półbieg, a nie pełny.
W drugą z kolei stronę jedziesz np. na pełnej szóstce i robi się lekko "pod górkę". Często zamiast redukować cały bieg wystarczy przełącznik połówek w dół, sprzęgło i już masz małą szóstkę i nieco wyższe obroty, które poradzą sobie z górką.

_________________
---


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: