Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 27 lut 2012, 19:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 lip 2008, 15:18
Posty: 542
GG: 6150050
Samochód: zielony

Witam

Powiem szczerze że nie wiem czy to odpowiedni dział, no ale cóż...

Jak już swego czasu wspomniałem na razie jedynym pojazdem większym jaki dany mi będzie prowadzić będzie Star 244, rocznik 1986... Jeździć się da bez wiedzy co i jak (instrukcji, która gdzieś się zgubiła) ale wolałbym wiedzieć / uzyskać potwierdzenie, aby nie było problemów w przyszłości.... I tak

kontrolki (na zielono)
Obrazek
1 - blokada przedniego mostu (?)
2 - nie wiem
3 - koguty
4 - nie wiem... to nie jest oryginalna kontrolka, więc jakby ktoś miał w Starze pożarniczym w zabudowie Jelcz 005/008 to niech podrzuci co to może być

5 - hamulec postojowy
6 - blokada tylnego mostu (?)
7 - rezerwa
8 - problem z hamulcami ;)
9 - kierunkowskaz lewy
10 - kierunkowskaz prawy
11 - ładowanie
12 - nie wiem
13 - światła drogowe

A teraz guziki (kolor zółty):
Obrazek

1 - blokada przedniego mostu (?)
2 - blokada tylnego mostu (?)
3 - światła przeciwmgielne tył
4 - nie wiem na przycisku jest tak jakby bateryjka/akumulator
5 - dmuchawa
6 - włącznik świateł pozycyjnych/mijania

_________________
A/B/BE/C/CE/D/DE :twisted:
Star 244/Atego 1223/F2000 32.403/FH13 440/TGA 18.480/TGS 18.440/Axor 1840/Stralis 450
Solbusy/SOR-y/Setry
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje


Post Wysłano: 27 lut 2012, 22:25

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lip 2009, 8:54
Posty: 85
GG: 1142375

Kontrolka nr 2 jest od sygnalizacji włączonej przystawki odbioru mocy.
Na żółto nie guziki tylko przełączniki.Nr 4 to wł/wył masy lub + akumulatorów,były stosowane wyłączniki masy/+ elektrycznie właśnie tym przełącznikiem, nie na klamkę.Nie trzeba było wychodzić z kabiny.
Kontrolka nr 12 - świeca płomieniowa


Ostatnio zmieniony 27 lut 2012, 22:59 przez smislaw, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 27 lut 2012, 22:33

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 30 sty 2011, 19:57
Posty: 66
Samochód: Renault Premium
Lokalizacja: RKR

A 4 z pierwszego zdjęcia to chyba ciśnienie oleju, ale nie jestem pewny :D


Post Wysłano: 27 lut 2012, 23:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 lip 2008, 15:18
Posty: 542
GG: 6150050
Samochód: zielony

Cytuj:
Kontrolka nr 2 jest od sygnalizacji włączonej przystawki odbioru mocy.
Na żółto nie guziki tylko przełączniki.Nr 4 to wł/wył masy lub + akumulatorów,były stosowane wyłączniki masy/+ elektrycznie właśnie tym przełącznikiem, nie na klamkę.Nie trzeba było wychodzić z kabiny.
Kontrolka nr 12 - świeca płomieniowa
Co do kontrolki przystawki - grafika tak wg. mnie pasuje do Twojej wersji, tylko przystawka odbioru mocy w Jelczu 008 (GBM)? Chyba że robili jedną wersję deski do wszystkich modeli.

Wyłącznik prądu... muszę spróbować, bo jeden już jest na przycisk, nie oryginalny i odłącza masę. A coś mi się kojarzy że w oryginalne odłączany był "+". Zresztą ten akurat Star ma przerobioną instalację z 12V (24V tylko na rozruch i ładowanie), na pełne 24V (wszędzie).

A co to jest świeca płomieniowa i jak się tego używa? :shock: To coś jakby świeca żarowa w normalnym Dieslu?
Cytuj:
A 4 z pierwszego zdjęcia to chyba ciśnienie oleju, ale nie jestem pewny :D
Nołp, ta kontrolka świeci się od razu po przekręceniu zapłonu i włączeniu prądu, ale także na silniku uruchomionym z normalnym ciśnieniem oleju (wskaźnik - notabene przydatna rzecz, w osobówce mi tego brakuje)... W trakcie jazdy naprawdę nie miałem czasu się na nią patrzeć :lol:

_________________
A/B/BE/C/CE/D/DE :twisted:
Star 244/Atego 1223/F2000 32.403/FH13 440/TGA 18.480/TGS 18.440/Axor 1840/Stralis 450
Solbusy/SOR-y/Setry
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje


Post Wysłano: 27 lut 2012, 23:42

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lip 2009, 8:54
Posty: 85
GG: 1142375

Jaki tam masz silnik? Ta kontrolka na pewno przedstawia świecę płomieniową a czy Masz ją podłączoną to tego nie wiem.
Świeca płomieniowa ma za zadanie to samo co żarowa,czyli podgrzać powietrze w kolektorze ssącym.Tylko że przez zawór specjalny sterownik podaje ropę na świece żarową i powstaje płomień, i stąd nazwa PŁOMIENIOWA. Z tym tylko że jak piszesz instalacja przerabiana z 12V no to może być sytuacja że świecy płomieniowej nie ma.


Post Wysłano: 27 lut 2012, 23:46
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 lis 2008, 22:56
Posty: 861
GG: 35025070
Samochód: S-U-P-E-R

Cytuj:
A co to jest świeca płomieniowa i jak się tego używa? :shock: To coś jakby świeca żarowa w normalnym Dieslu?
Cytuj:
Świece płomieniowe to niewielkie „palniczki” umieszczane np. w kolektorze ssącym, które załączając się w chwili rozruchu zimnego silnika dość mocno podgrzewają powietrze wpadające do kolektora ssącego. Świece płomieniowe w niektórych konstrukcjach podgrzewają także inne elementy zimnego silnika.
(...)
Świece płomieniowe są zasilane zwykle z niezależnego zbiorniczka z paliwem – np. z naftą lub z zasadniczego zbiornika paliwa z pomocą niezależnej pompki elektrycznej. Po rozgrzaniu rdzenia świecy (grzałka pobierająca prąd z akumulatora) otwiera się automatyczny zawór paliwa i następuje zapłon. Płomień świecy może palić się tylko przez określony czas – w przeciwnym wypadku może dość do przegrzania lub spalenia świecy.
Wielu kierowców na własną rękę montuje świece płomieniowe w starszych samochodach. Jeśli jest to przeprowadzone w wykwalifikowanym serwisie – z reguły sprawdza się zimą, pod warunkiem, że pojazd dysponuje sprawnym akumulatorem o odpowiedniej pojemności.
W przypadku świec płomieniowych zasilanych paliwem ze zbiornika zasadniczego – jeśli użytkownik przesadza z ilością bio- komponentów w niskich temperaturach, świeca może odmówić posłuszeństwa.
źródło: http://www.abs.org.pl


Post Wysłano: 27 lut 2012, 23:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 lip 2008, 15:18
Posty: 542
GG: 6150050
Samochód: zielony

Cytuj:
Jaki tam masz silnik?
Standardowy S359
Cytuj:
Ta kontrolka na pewno przedstawia świecę płomieniową a czy Masz ją podłączoną to tego nie wiem.
Świeca płomieniowa ma za zadanie to samo co żarowa,czyli podgrzać powietrze w kolektorze ssącym.Tylko że przez zawór specjalny sterownik podaje ropę na świece żarową i powstaje płomień, i stąd nazwa PŁOMIENIOWA. Z tym tylko że jak piszesz instalacja przerabiana z 12V no to może być sytuacja że świecy płomieniowej nie ma.
Ok, no to rozumiem. Auto zimne trochę trzeba przytrzymać na gazie żeby nie zgasło, więc pewnie tej świecy faktycznie nie ma. Ja tam widziałem palenie tego auta w mrozy i nie zauważyłem żeby kiedykolwiek ta kontrolka się zaświeciła... Ale z tego co rozumiem jej działaniem steruje jakiś automat jak przy świecach żarowych?

_________________
A/B/BE/C/CE/D/DE :twisted:
Star 244/Atego 1223/F2000 32.403/FH13 440/TGA 18.480/TGS 18.440/Axor 1840/Stralis 450
Solbusy/SOR-y/Setry
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje


Post Wysłano: 28 lut 2012, 0:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lip 2009, 8:54
Posty: 85
GG: 1142375

Tak są specjalne sterowniki, w jelcza są 2 po jednym na trzy cylindry a w małym starku 742 gdzie silnik jest czterocylindrowy jest jeden na wszystkie.A jak u ciebie to nie wiem


Post Wysłano: 01 mar 2012, 12:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 lut 2009, 17:21
Posty: 17
GG: 2026916

[/quote] Auto zimne trochę trzeba przytrzymać na gazie żeby nie zgasło, więc pewnie tej świecy faktycznie nie ma. Ja tam widziałem palenie tego auta w mrozy i nie zauważyłem żeby kiedykolwiek ta kontrolka się zaświeciła... Ale z tego co rozumiem jej działaniem steruje jakiś automat jak przy świecach żarowych?[/quote]

Świeca raczej w kolektorze ssącym jest, tylko zapewne była na 12V i jeśli nikt jej nie wymienił na 24V to ją ... strzelił. Włączana jest stacyjką, zauważ że ma ona cztery położenia -0 wyłączone, 1-włączony zapłon, 2- grzanie świecy, 3-rozrusznik. Sterownik do świecy płomieniowej jest pod obudową tablicy wskaźników. Można go oczywiście ominąć i grzać świecę na wyczucie (ok. 15-20 s) a następnie startować. Ważna rzecz to elektrozawór puszczający paliwo na świecę, również mógł nie wytrzymać 24V. Gdy przekręcisz stacyjkę w poz. grzanie świecy jednocześnie powinno być słychać kliknięcie tego zaworka.
Co do kontrolki 4, trudno zgadnąć co elektryk miał na myśli. W nowszego typu deskach takie lampki nie występują więc musisz dojść "po kablach". Skoro 3 jest od kogutów może 4 jest od tylnego koguta ?
Za to 8 jest od spadku ciśnienia w układzie pneumatycznym.


Ostatnio zmieniony 02 mar 2012, 1:42 przez tamboor, łącznie zmieniany 1 raz.

Post Wysłano: 01 mar 2012, 17:29
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

kolego kontrolka nr 9 to kontrolka od kierunkowskazów prawy lewy w aucie a kontrolka nr 12 to kontrolka od kierunków w przyczepie :wink:
Koledzy ta kontrolka nr:14 to nie bym był do końca taki pewny gdyż w każdym aucie grzanie świecy żarowej płomieniowej sygnalizowane jest kontrolką z symbolem spiralki koloru pomarańczowego a nie zielonego :wink:
Pamiętam że jak ojciec miał jeszcze starka to pytałem się ojca co oznacza ta kontrolka mówił mi że ona informuje że podłączona jest przyczepa i tak faktycznie było świeciła się kiedy było podłączone gniazdo elektryczne :wink:

_________________
MAN


Post Wysłano: 01 mar 2012, 18:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lip 2009, 8:54
Posty: 85
GG: 1142375

Cytuj:
kolego kontrolka nr 9 to kontrolka od kierunkowskazów prawy lewy w aucie a kontrolka nr 12 to kontrolka od kierunków w przyczepie :wink:
Koledzy ta kontrolka nr:14 to nie bym był do końca taki pewny gdyż w każdym aucie grzanie świecy żarowej płomieniowej sygnalizowane jest kontrolką z symbolem spiralki koloru pomarańczowego a nie zielonego :wink:
Pamiętam że jak ojciec miał jeszcze starka to pytałem się ojca co oznacza ta kontrolka mówił mi że ona informuje że podłączona jest przyczepa i tak faktycznie było świeciła się kiedy było podłączone gniazdo elektryczne :wink:
Zgodzę się że kontrolka nr 10 to kontrolka od przyczepy, a kontrolki nr 14 autor w ogóle nie zaznaczył (DOKŁADNIE PROSZĘ CZYTAĆ POSTY)
Nie wiem jak podłączone miał Twój tato, ale kontrolka nr 12 symbol na niej to na pewno płomieniówka.


Post Wysłano: 02 mar 2012, 10:28
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 16 lut 2006, 16:37
Posty: 2124
GG: 4819725
Samochód: MAN
Lokalizacja: Baćkowice

Cytuj:
Cytuj:
a kontrolki nr 14 autor w ogóle nie zaznaczył (DOKŁADNIE PROSZĘ CZYTAĆ POSTY)
kolego zgadza się przekręciłem jedną literkę ale to nie powód żeby od razu krzyczeć piszę tylko jak było w moim starku 200 bo ta kontrolka świeciła się po podpięciu przyczepy :wink:
A co do płomieniówki to masz tutaj kolego link jak ona wygląda cenowo wygląda też bardzo dobrze :wink:
http://allegro.pl/swieca-plomieniowa-23 ... 32656.html
Natomiast taki przycisk można zastosować do grzania świecy :wink:
http://allegro.pl/przelacznik-klawiszow ... 58946.html

_________________
MAN


Post Wysłano: 02 mar 2012, 13:59

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 29 lip 2009, 8:54
Posty: 85
GG: 1142375

Kolego sory poniosło mnie.
Z tego co napisałeś w ostatnim posie też nic nie wynika, pokazujesz świece,przełącznik a co do kontrolki nic.
Pozdrawiam.


Post Wysłano: 09 kwie 2012, 18:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 26 mar 2011, 16:13
Posty: 7
GG: 0
Samochód: MAN / Mercedes / STAR 244RS
Lokalizacja: ŻYWIEC

kontrolka 1 sygnalizacja włączenia przedniego napędu, co do świecy płomieniowej kontrolka 12 zapala się po 40- 60 sekundach trzymania kluczyka w pozycji 2 (grzanie). Równocześnie z zapaleniem się kontrolki powinno się słyszeć kliknięcie elektrozaworu świecy (za pompą wtryskową pod kolektorem ssącym). Sterownik świecy umocowany jest na przegrodzie za tablicą rozdzielczą.


Post Wysłano: 10 kwie 2012, 12:05

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 15 gru 2007, 21:50
Posty: 317
GG: 4628636
Lokalizacja: Warszowice

Radhezz
masz dostęp do dowodu rejestracyjnego, chodzi mi o to co tam pisze w rubryczce "marka ",bo mam już dośc tego że kol "Arkadiusz Tasior jest ośmoieszany na innych forach/galeriach itp że tren samochód to jelcz a nie star...Przepraszam za OT . Zdrowych wesołych Poświąt

_________________
Powyższy post wyraża opinię autora w dniu dzisiejszym. Autor zastrzega sobie prawo zmiany poglądów, bez podania przyczyny.


Post Wysłano: 17 kwie 2012, 14:04
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 lip 2008, 15:18
Posty: 542
GG: 6150050
Samochód: zielony

Cytuj:
Radhezz
masz dostęp do dowodu rejestracyjnego, chodzi mi o to co tam pisze w rubryczce "marka ",bo mam już dośc tego że kol "Arkadiusz Tasior jest ośmoieszany na innych forach/galeriach itp że tren samochód to jelcz a nie star...Przepraszam za OT . Zdrowych wesołych Poświąt
Właśnie... cóż długą przerwę miałem na forum i nie doczytałem, ale skoro temat został poruszony no to lecimy...

Tak, rzeczywiście oryginalnie w dowodzie była marka Jelcz, a typ/model 008. Ale od wielu lat już nie jest, z powodu tępoty urzędniczej i w ogóle. Po prostu nie dało się wytłumaczyć np. na SKP że to jest w dowodzie Jelcz, a on patrzy i widzi Stara... :roll: Na auto jest cała teczka papierów, opinii rzeczoznawców, etc. Wreszcie skończyło się na zmianie wpisu w dowodzie, bo w końcu ileż można się szarpać? Tzn. wpis w dowodzie aktualnie też jest zły, bo jest podane że auto to GMB 2,5/8... Ręce opadają, ale takie przestawienie literek już wielkiej różnicy nie robi. Tak więc potwierdzam że auta karosowane w JZS wychodziły z fabryki pod marką Jelcz, bez względu na producenta podwozia.

_________________
A/B/BE/C/CE/D/DE :twisted:
Star 244/Atego 1223/F2000 32.403/FH13 440/TGA 18.480/TGS 18.440/Axor 1840/Stralis 450
Solbusy/SOR-y/Setry
Oświetlenie i nagłośnienie ostrzegawcze - montaż, naprawa, modyfikacje


Post Wysłano: 12 gru 2019, 10:33

W STARZE 200 stacyjka ma cztery położenia 1 wyłączony zapłon, 2 załączony zapłon, 3 zasilanie świecy płomieniowej, 4 ROZRUCH. A by uruchomić świecę należy włączyć zapłon i lekko przekręcić kluczyk w kierunku rozruchu aż poczuje się lekki opór i przytrzymać ok. 1min. do zaświecenia się kontrolki. Po zaświeceniu się kontrolki otwiera się elektrozawór i w trakcie kręcenia rozrusznikiem podawane jest paliwo na świece i mamy kopcia. Za deską rozdzielczą w lewym rogu jest sterownik świecy. Po co sterownik? Stacyjka ma styki(wyjścia,wsówki) jak zwał tak zwał 1.2.3.4. 1-zasilanie z akumulatora(30) 2-zapłon, zasilanie wszystkich elmemntów elektrycznych(15) 3-zasilanie świecy 4-rozruch. Przekręcając kluczyk w pozycję 3 dajemy zasilanie na świecę i tylko w tej pozycji wychodzi prąd na świece. W pozycji 4 styk nr.3 nie dostaje prądu i teraz potrzebny jest sterownik. Trzymając kluczyk w pozycji 3 dajemy prąd na świecę i do sterownika, który odlicza czas potrzebny do prawidłowego nagrzania płomieniówki. Po ok. 1 min. zaświeca się kontrolka jednocześnie otwiera się elektrozawór i sterownik załączą stycznik, który zasila świecę w trakcie kręcenia rozrusznikiem. Ciekawostka jest taka, że jak silnik już pracuje to można kluczykiem wrócić do położenia 3 aby świeca się jeszcze paliła jak w 1142 Turbo ale to już dłuższa historia. Mam nadzieję, że w miarę przejrzyście wytłumaczyłem i życzę łatwych rozruchów w zimę.


Post Wysłano: 12 gru 2019, 11:56

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

wydaje mi się że przez 7 lat udało sie skutecznie problem rozwiązać.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 12 gru 2019, 13:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3324
Lokalizacja: eu

Cytuj:
wydaje mi się że przez 7 lat udało sie skutecznie problem rozwiązać.
Ba. Być może już się zdążyliśmy ogolić zyletkami z tego stara.

Wyjątkowo nie raportowałem tego postu bo może komuś się kiedyś przyda.


Post Wysłano: 12 gru 2019, 21:46

Cytuj:
wydaje mi się że przez 7 lat udało sie skutecznie problem rozwiązać.
Na wydaje mi się to ja polegać nie mogę. Znachora sobie obejrzyj jak policjant przychodzi Antoniego Kosibę aresztować.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 19 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: