Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 26 sty 2013, 11:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Witam,
Panowie taki problem pojawił mi się w aucie a mianowicie pojawiają się takie komunikaty odnośnie skrzyni biegów: Transmission tank air pressure Value to high
Data link Sae J1939
Mid 136
i drugi :
Donwshift reguest switch
Data erratic Mid223 Sid41 FMI 2\
Generalnie niby jak się jeździ na automacie jest ok. ale ja się zmieni na opcje manual to zmieniając biegi w dół się zmieniają natomiast w górę już nie kiedyś zauważyłem że jak się b. mocno wciśnie przycisk+ to się zmieni bieg ale to nie zawsze działało dodam że wcześniej było wszystko ok nic takiego się nie działo proszę o pomoc
pozdro:)


Post Wysłano: 26 sty 2013, 18:41

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 wrz 2012, 16:37
Posty: 250

Ja niestety nie pomogę, ale warto poszukać kolegi "tszpak", bardzo dużo wie o VOLVO właśnie, ostatnio rzadko pojawia się na forum, ale z tego co pamiętam kiedyś podawał numer telefonu do siebie - może warto spróbować ? :wink:
Pozdrawiam ! :)


Post Wysłano: 26 sty 2013, 22:48
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Puszczą mrozy będzie chodzić :wink:
Cytuj:
Reakcja jednostki sterującej:
Zapalana jest żółta kontrolka.
Widoczne objawy zewnętrzne:
Włącza się żółta kontrolka.
Przycisk zmiany biegu na wyższy nie działa.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 26 sty 2013, 23:31

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Z tym że "Łukaszmechanik" to działo się już przed mrozami tzn jak jeszcze było ciepło .. przez co się to mogło stać?
A o co chodzi z tą "żółtą" kontrolką?
aa i jeżeli ten przycisk nie działa to gdzie szukać przyczyny czyżby tylko w joysticku? czy gdzieś indziej ?


Post Wysłano: 27 sty 2013, 0:02
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Pierwszey:
MID 136
Informacje ogólne
Za pośrednictwem łącza sterującego SAE J1939 jednostki sterujące udostępniają sobie nawzajem ważne
informacje. W wypadku jeśli któraś z jednostek sterujących zarejestruje brak informacji z jakiejś innej jednostki
sterującej, użyty zostaje kod usterki wskazujący jednostkę sterującą która powinna była wysłać informacje na
łącze sterujące SAE J1939.
Wyjaśnienia skrótów, patrz Skróty.
Kod usterki
FMI 2
Przerywane lub niewłaściwe dane.
Warunki wygenerowania kodu usterki:
 Błąd sumy kontrolnej lub obliczeniowy w komunikacie XBR z TECU.
Możliwa przyczyna:
 Zakłócenia elektromagnetyczne.
 Jednostka sterująca skrzyni biegów wysyła nieprawidłowe wartości.
Reakcja jednostki sterującej:
 Jednostka sterująca EBS używa wartości domyślnych.
Zauważalne objawy zewnętrzne:
 Żółta lampka.
Odpowiednia kontrola:
 Przeprowadź procedurę lokalizowania usterki łącza sterującego SAE J1939, patrz Przewody i złącza,
wykrywanie usterek oraz Łącza danych, lokalizowanie usterek. Patrz też Naprawy przewodów.
 Przeprowadź procedurę lokalizowania usterki jednostki sterującej skrzyni biegów.
FMI 9
Nienormalna częstotliwość aktualizacji.
Warunki wygenerowania kodu usterki:
 Brak jednego lub więcej komunikatów z jednostki sterującej skrzyni biegów.
Możliwa przyczyna:
 Zakłócenia elektromagnetyczne.
 Usterka łącza sterującego SAE J1939 między jednostką sterującą EBS i jednostką sterującą skrzyn
biegów.
 Jednostka sterująca skrzyni biegów jest odłączona od łącza.
eakcja jednostki sterującej:
 Jednostka sterująca EBS używa wartości domyślnych.
auważalne objawy zewnętrzne:
 Żółta lampka.
Odpowiednia kontrola:
 Przeprowadź procedurę lokalizowania usterki łącza sterującego SAE J1939, patrz osobna informac
serwisowa grupy 371
 Przeprowadź procedurę lokalizowania usterki jednostki sterującej skrzyni

Drugi:
Cytuj:
Warunki wygenerowania kodu usterki:
Napięcie między 0,9 V a 1,1 V.
Możliwa przyczyna:
Przerwa w obwodzie przełącznika.
Reakcja jednostki sterującej:
Zapalana jest żółta kontrolka.
Widoczne objawy zewnętrzne:
Włącza się żółta kontrolka.
Przycisk zmiany biegu na wyższy nie działa.
Postępowanie kontrolne:
40117-2 Zestyk selektora biegów, test w programie narzędziowym dla komputera PC.



Naprawde z miłą chęcią ale potrzebuje diagnostyki, bo w tej chwili nie moge nic powiedzieć.

Nie mam teraz swojego laptopa z Impactem żeby sprawdzić dokładnie. W poniedziałek mogę zapytać o pierwsze mojego elektryka (osobiście elektryki nie robie)

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 27 sty 2013, 20:36
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2007, 12:36
Posty: 917
GG: 0
Lokalizacja: kurpie

Za wysokie ciśnienie w skrzyni .


Post Wysłano: 28 sty 2013, 0:27

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

a czym to za wysokie ciśnienie może być spowodowane ?
dodam że jakiś czas temu wymieniałem zawór ograniczający ciśnienie na oryginalny wabco (obok akumulatorów)


Post Wysłano: 05 lut 2013, 13:30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 lut 2013, 15:56
Posty: 11
Samochód: opel astra f

Volvo-automat to lipa i tyle.pracowałem na warsztacie 4 lata i co nieco wiem.skrzynia jest bardzo dobra i trwała,ale sterowanie tylko manual.niezniszczalna,jeśli jezdzi takim autem dobry kierowca,a automat ma swoje zagrania,szczególnie zimą i naprawy są drogie :!: :!:


Post Wysłano: 08 lut 2013, 23:28

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 wrz 2012, 16:37
Posty: 250

Cytuj:
Volvo-automat to lipa i tyle.pracowałem na warsztacie 4 lata i co nieco wiem.skrzynia jest bardzo dobra i trwała,ale sterowanie tylko manual.niezniszczalna,jeśli jezdzi takim autem dobry kierowca,a automat ma swoje zagrania,szczególnie zimą i naprawy są drogie :!: :!:
... zdecydowałeś się w końcu czy I-SHIFT to lipa, czy jak bo nie wiem co o tym myśleć :roll:


Post Wysłano: 09 lut 2013, 11:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 lut 2013, 15:56
Posty: 11
Samochód: opel astra f

skrzynia mechanicznie jest identyczna,różni się wybierakiem.I manual jest bezawaryjny,a w automacie psuje się sterowanie.


Post Wysłano: 09 lut 2013, 23:08
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

witam
zaczynajac od poczatku


błąd za wysokiego ciśnienia na wybieraku skrzyni ---- wymiana czujnika ciśnienia na płycie sterującej ---oczywiście po zweryfikowaniu jakie ma ciśnienie manometrem na wejsciu skrzyni lub cylindra wysprzeglika ( zasilanie z czworodrożnego powyżej 10 bar powoduje błąd i uszkodzenie czujnika ---- robota na warsztat servisowy po wymianie czujnika na nowy wymagana zmiana oprogramowania skrzyni !!!

błędy skrzyni I-SHIFT to MID 130 a nie MID 136- jednostka sterująca EBS/ABS generalnie hamulce pojawiający się komunikat o błędzie zakłóceń magistrali J1939 skrzyni może być konsekwencja wielu innych usterek

generalnie VECU traci sygnał prędkości pojazdu ze skrzyni ( JAK PRZY MAGNESIE !!!! ) i pobiera te dane z czujników abs kol tylnych i generuje kod błędu dla
MID 136

UWAGA !!! jak nie jeździłeś na magnesie , zanim rozprujesz wiązki sprawdź czy przypadkiem nie jest to błąd czujnika TACHO !!!!! a jak tak to już znasz odpowiedz :P

oto 5 możliwości najczęściej spotykanych uszkodzeń
1: korozja lub wilgoć ( w zimie najczęściej z sola :D ) pod grillem wtyczka PT
2: korozja lub wilgoć wtyczka przełącznika biegów pod fotelem kierowcy ( zielona i niebieska ewentualnie przetarcie wiązki tychże wtyczek
3: przetarta wiązka pod kabina zasilanie sterowania wybierakiem ( kabel 0.75 czerwony/czarny )
4: uszkodzenie wewnętrzne przełącznika przy fotelu ( UWAGA WYMIANA NA NOWSZY TYP WYMAGA MODYFIKACJI OPROGRAMOWANIA W TECU Z UŻYCIEM VCADS
5: zawieszający się przekaźnik zasilania TECU ( K4 ???? nie znam nr VIN )




powodzenia
Cytuj:
skrzynia mechanicznie jest identyczna,różni się wybierakiem.I manual jest bezawaryjny,a w automacie psuje się sterowanie.

manual a I-SHIFT to zupełnie rożne skrzynie widocznie nigdy ich nie widziałeś w środku

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Ostatnio zmieniony 10 lut 2013, 22:00 przez MechanikSochaczew, łącznie zmieniany 1 raz.
Połączyłem posty


Post Wysłano: 10 lut 2013, 22:03
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Cytuj:
Volvo-automat to lipa i tyle.pracowałem na warsztacie 4 lata i co nieco wiem.skrzynia jest bardzo dobra i trwała,ale sterowanie tylko manual.niezniszczalna,jeśli jezdzi takim autem dobry kierowca,a automat ma swoje zagrania,szczególnie zimą i naprawy są drogie :!: :!:
W du** byłeś, g*** widziałeś.....

Nie opowiadaj bredni ishift jest super skrzynią, trzeba się po prostu znać żeby ją ogarnąć. 4 lata jesteś laik nie mechanik.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 11 lut 2013, 0:07

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 04 lut 2013, 15:56
Posty: 11
Samochód: opel astra f

ishift i manual to ta sama skrzynia w VOLVO,jak nie wiesz.Znam kilka przypadków,że właściciele firm transportowych pozbywają się takich aut za groszę,bo mają dość stania ich ishiftów w trasie i walenia kasy na naprawy.A w Niemczech można kupić takie auto tanio,zgadnij dlaczego? :lol:


Post Wysłano: 11 lut 2013, 0:10
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Nie chcę się wcinać w rozmowę mechaników, bo ja to dopiero w D byłem G widziałem, ale jeszcze nie słyszałem żeby ktoś psioczył na IShifta i z tego co mi wiadomo to nie są w środku to takie same skrzynie jak manualne. Manualne mają synchronizatory a podobno IShift ich nie posiada.


Post Wysłano: 11 lut 2013, 0:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Cytuj:
ishift i manual to ta sama skrzynia w VOLVO,jak nie wiesz.Znam kilka przypadków,że właściciele firm transportowych pozbywają się takich aut za groszę,bo mają dość stania ich ishiftów w trasie i walenia kasy na naprawy.A w Niemczech można kupić takie auto tanio,zgadnij dlaczego? :lol:
Wiem o wiele więcej od ciebie, Edler może potwierdzić ile się zastanawiałem gdy do mnie zadzwonił. Nie jest to ta sama skrzynia i koniec. Tszpak pracuje w serwisie volvo, ja zajmuje się typowo mechanicznymi usterkami w skrzyniach biegów. Więc nie przyjmij to do zrozumienia że przez 4 lata dużo się nie nauczyłeś.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Ostatnio zmieniony 11 lut 2013, 23:00 przez Edler, łącznie zmieniany 1 raz.
Potwierdzam, tyle co nic a diagnoza była trafna :)


Post Wysłano: 11 lut 2013, 22:52

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 kwie 2012, 14:01
Posty: 49
GG: 0
Samochód: Volvo

Kolego "tszpak" dzięki za pomoc :)
Powiem Ci jeszcze taką sprawę a mianowicie dziś byłem po kamień i jak był ranek i temperatura była -2 st. to w aucie pokazuje mi się błąd "Brake ecu failure i pokazuje się kontrolka Abs-u i jakieś tam błędy zaworu modulacyjnego czy jakoś tak oprócz tego co zaobserwowałem to skrzynia w automacie nie pracuje do końca dobrze tzn przerzuca biegi powyżej 1 500tys. obrotów a jak temperatura jest na 0 lub +1 to te błędy nagle znikają i wszystko jest dobrze i biegi zmieniają się przy normalnych obrotach chyba 1 200-1 300 w każdym bądź razie przy niższych obrotach
Powiedz mi jeszcze taką sprawę czy jak wypnę w celu opatrzenia te wtyczki :
"1: korozja lub wilgoć ( w zimie najczęściej z sola :D ) pod grillem wtyczka PT
2: korozja lub wilgoć wtyczka przełącznika biegów pod fotelem kierowcy ( zielona i niebieska ewentualnie przetarcie wiązki tychże wtyczek"
to się nie rozkoduje "coś" w skrzyni i co do niej podlega?
pozdro:)


Ostatnio zmieniony 11 lut 2013, 22:55 przez Anonymous, łącznie zmieniany 1 raz.
Z tymi obrotami to chyba coś nie tak. Jeśli już to 1 500 obr/min


Post Wysłano: 12 lut 2013, 0:55
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 07 lut 2011, 13:33
Posty: 4715
GG: 1466678
Samochód: Serwis 24h
Lokalizacja: Sochaczew

Ten błąd od hamulców jest na 80% od czujnika zużycia klocków.

_________________
TIR-SERWIS SOCHACZEW
Naprawa samochodów ciężarowych wszystkich marek
Masz problem Renault lub Volvem z którym nie radzi sobie ASO. Zapraszam!!
Mobilny serwis w całej UE|Serwis ADBLUE NAPRAWY POWYPADKOWE, PROSTOWANIE RAM!!
tel:+48 731-542-832/+48 664-622-456
https://www.facebook.com/LKWSERWIS


Post Wysłano: 16 lut 2013, 19:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

Cytuj:
Kolego "tszpak" dzięki za pomoc :)
Powiem Ci jeszcze taką sprawę a mianowicie dziś byłem po kamień i jak był ranek i temperatura była -2 st. to w aucie pokazuje mi się błąd "Brake ecu failure i pokazuje się kontrolka Abs-u i jakieś tam błędy zaworu modulacyjnego czy jakoś tak oprócz tego co zaobserwowałem to skrzynia w automacie nie pracuje do końca dobrze tzn przerzuca biegi powyżej 1 500tys. obrotów a jak temperatura jest na 0 lub +1 to te błędy nagle znikają i wszystko jest dobrze i biegi zmieniają się przy normalnych obrotach chyba 1 200-1 300 w każdym bądź razie przy niższych obrotach
Powiedz mi jeszcze taką sprawę czy jak wypnę w celu opatrzenia te wtyczki :
"1: korozja lub wilgoć ( w zimie najczęściej z sola :D ) pod grillem wtyczka PT
2: korozja lub wilgoć wtyczka przełącznika biegów pod fotelem kierowcy ( zielona i niebieska ewentualnie przetarcie wiązki tychże wtyczek"
to się nie rozkoduje "coś" w skrzyni i co do niej podlega?
pozdro:)

trochę chaosu w tym poście spróbujmy to uporządkować jakoś :D ::
wtyczka PT to wtyczka łącząca skrzynie (TECU) z "tym co masz w kabinie" VECU, EECU, selektor biegów, przesyła informacje w obie strony za pomocą CAN J1939 oraz J1708, zasilanie, masa sygnał sterujący ... podłączone do =skrzyni wtyczka AA

Obrazek
Obrazek

PT1: żółty - skrętka ( CAN J1939-1) --- AA8
PT2: zielony - skrętka ( CAN J1939-1) ---AA4
PT3: szary - skrętka ( CAN J708/1587) ---AA3
PT4: pomarańczowy - skrętka ( CAN J708/1587) ---AA7
PT6: CZERWONY/BIAŁY zasilanie BEZPIECZNIK F12 ((10A)) z przekaźnika K5 AA18
PT7: BIAŁY ---MASA AA10
PT8: FIOLET- skrętka ( CAN J1939-7) --- AA1
PT9: NIEBIESKI - skrętka ( CAN J1939-7) --- AA2
PT12: FIOLET- skrętka ( CAN J1939-7) --- AA1
PT13: NIEBIESKI - skrętka ( CAN J1939-7) --- AA2

....UWAGA OSOBNA WIĄZKA I WTYCZKA 4 PINOWA NA SYGNAŁ CZUJNIKA TACHO !!! wtyczka B12 NA SKRZYNI I SP POD GRILLEM

POWYŻSZE INFO JEST DLA I-SHIFT VT2412B kolega podał ze ma auto z 2002 a takie skrzynie były wtedy montowane

DLA I-SHIFT AT2412C/AT2512C/ATO2512C WTYCZKA PT ZMIENIA SIĘ NA MB I ODPOWIADAJĄCE JEJ PINY TAKŻE

wtyczki wypina się do kontroli/ naprawy PRZY WYŁĄCZONYM ZAPŁONIE !!! i nic ci się nie rozkoduje czy popsuje ( pod warunkiem ze sam np nie wciśniesz na sile i złamiesz piny :O
trudno stwierdzić co powoduje co na odległość ale zasada i budowa I-SHIFT oraz doświadczenie warsztatowe podpowiada --- napraw błędy elektryczne I-SHIFT zanim wydasz 5000 PLN lub więcej na np. modulator czy BRAKE ECU !!!
kody błędów EBS/ABS sa generowane jak I-SHIFT TRACI SYGNAŁ PRĘDKOŚCI Z CZUJNIKÓW WEWNĘTRZNYCH ""(ustawienia TECU BRQ --prędkość i BRC -- kierunek obrotu ) I/LUB TACHO i VECU "czerpie informacje" odnośnie prędkości pojazdu potrzebne do wyselekcjonowania odpowiedniego biegu z czujników prędkości kol ( ABS ) zatem zmiana biegów chaotyczna ( za każdym razem inna, szczególnie jak zmienia bieg np podczas zakrętu czy przyspieszania na śliskim ), przy rożnej prędkości obrotowej silnika, i TECU dłużej się zastanawia który bieg wrzucić szczególnie "w dol "
tyle odnośnie wyjaśnień polecam po raz kolejny poprawnie zdiagnozować i usunąć usterki elektryczne I-SHIFT --- okablowanie w 1 kolejności zanim zajmiesz się rozdłubywaniem EBS/ABS


pozdrowienia

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Post Wysłano: 16 lut 2013, 23:56
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 cze 2007, 12:36
Posty: 917
GG: 0
Lokalizacja: kurpie

To nie problem ze skrzynią tylko z EBS i od tego trzeba zacząć naprawę . Odczytaj błędy w EBS jeśli jest usterka któregoś z modulatorów to sprawdz okablowanie do niego .


Post Wysłano: 17 lut 2013, 0:30
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 20 sty 2011, 14:24
Posty: 352
GG: 4128224
Samochód: Peugeot 508/MAZDA 2
Lokalizacja: CARLISLE GB/Blatyre SC/Aberdeen SC

Cytuj:
To nie problem ze skrzynią tylko z EBS i od tego trzeba zacząć naprawę . Odczytaj błędy w EBS jeśli jest usterka któregoś z modulatorów to sprawdz okablowanie do niego .
... dobra rada może niech zacznie od wymiany modulatorów na nowe jak nie pomoze to wysle auto na lawecie gdzieś bliżej Ciebie

_________________
I ZYCIE SIE TOCZY DALEJ ...


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: