Cytuj:
... Do czego właściwie służy tridem?...
aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba sobie wyjaśnić, że dla pojazdu im mniej kół tym ekonomiczniesza jazda (wyznacznik transportu). jednak są pewne ograniczenia: stabilność i nacisk na oś.
dodatkowe osie to większy koszt (cena pojazdu), większe opory toczenia (zużycie paliwa), trudniejsze skręcania (zużycie opon i utrudnienia w prowadzeniu).
jeżeli przyczepa ma 2 osie to jej DMC nie może przekroczyć 16t.
natomiast 3 osiowa przyczepa to już 24t DMC.
jeżeli odejmiemy jakiś 6t masy własnej to ładowność wyjdzie max 18t przy 10t dwuosiowej.
pojazdy typu samochód przyczepa wykorzystując maksymalną długość najczęściej wykorzystywane są do przewozu ładunków objętościowych np. części samochodowe w gitterboxach, jednak zdarza się że części te nie są wyłącznie lekkimi elementami (np. podsufitki), ale też powiedzmy podzespołami podwozia, gdzie to więcej waży i potrzebny jest zestaw o maksymalnej ładowności 24t.
pojazd z przyczepą trzyosiową łączy cechy pojazdu do przewozu ładunku obiętościowego z maksymalną ładownością standardowego zestawu.