Witam. Jestem nowy i chciałbym się dowiedzieć jak najwięcej o automatycznej skrzyni biegów w scania 124L 420 2000r. Mój pracodawca dał mi całą książkę od tego samochodu ale tu wszystko jest po niemiecku i włosku Chciałbym się dowiedzieć jak zaprogramować skrzynie żeby ruszał z 2 biegu czy można przełączać z automatu na manula w czasie jazdy. kiedy używać sprzęgła przy automacie, w jakich sytuacjach przełączać ten przycisk za lewarkiem. I ogólnie jak się jeździ z taka skrzynią. Jeśli ktoś może niech napisze jak najwięcej. Pozdrawiam.
Zmiana biegu startowego: "Wciskasz sprzęgło, i operując lewarkiem zmieniasz kolejno pozycje: N->A->M, ustawiasz wybrany bieg (lewarek w lewo lub prawo) a następnie lewarek na pozycje: M->A->N. Na wyświetlaczu pojawi Ci się komunikat o zmianie biegu początkowego."
Możesz przełączać z A na M i odwrotnie w czasie jazdy, tryb M lepszy na wzniesienia, sam dobierasz biegi. Sprzęgła używasz tylko do ruszenia i całkowitego zatrzymania. Przycisk za lewarkiem to jakiś tryb górski czy ruszanie pod górkę, w zasadzie ja nie zauważyłem różnicy przy jego użytkowaniu. Generalnie dwa lata przejeździłem na skrzyni Opticruise i byłem zadowolony.
Przeszukaj forum, jest sporo tematów dotyczących tej skrzyni.
Sprzęgła używasz tylko do ruszenia i całkowitego zatrzymania.
Ale używam tylko jak skrzynia jest na manulau? jeśli jadę na automacie to tylko naciskam gaz i hamulce i jak chce się zatrzymać to tylko hamulec i sprzęgła nie używam? A jak jest z półbiegami?
Nie nawet jeśli masz w trybie auto używasz sprzęgła do ruszenia i całkowitego zatrzymania taki to osobliwy wynalazek Scanii nie raz zapomnisz o tym żeby wcisnąć sprzęgło przy zatrzymaniu, to inny sposób na gaszenie tych samochodów
Nie nawet jeśli masz w trybie auto używasz sprzęgła do ruszenia i całkowitego zatrzymania
Aha czyli normalnie ruszam tak jak w Manualu z jedynki ze sprzęgłem? A następne biegi już same się zmieniają. A skrzynia sama schodzi po zatrzymaniu do biegu początkowego? A jak z tymi półbiegami?
A jeszcze jedno pytanie do czego jest kluczyk z lewej strony kierownicy na wysokości kolana?
Ruszasz puszczając sprzęgło i nie interesuje Cię bieg z jakiego rusza, później sam przerzuca biegi, a jak zwalniasz to sam rzuca na niższe i jak już masz się zatrzymać to sprzęgło i stoisz, no i hamulec SPRZĘGŁO TYLKO DO RUSZENIA I ZATRZYMANIA, zapamiętaj to i będzie git, zresztą usiądziesz i moment złapiesz, skrzynia przyjemna tylko trzeba pamiętać o sprzęgle do zatrzymania bo inaczej opracujesz system Start Stop
Z kluczykiem to nie pomogę, ale wszystkie biegi jakie przerzuca, nawet połówki to automat robi sam, dlatego na wyświetlaczu pokazuje Ci że masz biegów 12, a nie 6 i np połówki Tak jest w eRce, ale to te same skrzynie
Rejestracja:23 sie 2011, 17:46 Posty: 602
Samochód: cerwone eFHa
Lokalizacja: Wieś Blisko Radomia
Ten zielony przycisk to wspomaganie jazdy pod górę - jak się go wrzuci w trakcie jazdy to scania sama od razu zredukuje np z 12 na 11. Natomiast jadąc pod górę będzie później zmieniała biegi, tzn. ciągnie na wyższe obroty, żeby się szybciej wdrapać. Moja zmieniała w okolicach 1700-1800 z tym guzikiem jak testowałam co to za cudo, a przed górką właśnie na odcięciu po załączeniu tego cuda od razu 11 bieg się wbijał.
Szef natomiast twierdził, że to do zjazdu z górki, że sobie sama będzie redukować i zwalniać
_________________ "Uwielbiam swój zawód. A kto swojego nie lubi, ten sam sobie winien." http://kierowniczka.blogspot.com/ - Blog Dziewczyny w Ciężarówce
Ok dzięki. A da rade jakoś ustawić przy jakich obrotach ma zmienić bieg na wyższy? Bo ta moja zmienia tak kolo 1200 -1300. trochę za wcześnie. A w jakich sytuacjach i w jaki sposób używać tego hamulca górskiego\ wydechowego (jaki?)?
Tego hamulca używasz jak sama nazwa wskazuje przy zjeżdżaniu wzniesień. Służy do oszczędzania hamulca zasadniczego. W automacie sam będzie ci redukował biegi tak aby miał większą skuteczność, czyli ok. 1400 - 1800 obrotów powinien być najbardziej wydajny. Przy ręcznej skrzyni powinieneś zjeżdżać na takim biegu aby obroty były w takich granicach. Używaj jak jest w samochodzie oprócz obniżenia temperatury hamulcy wydłużasz czas ich eksploatacji.
_________________ Jak trza, to cofnę do przodu.
22.08.2016r. [*] Tomcio - przyjacielu, pamiętam.
Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 9 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę