Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 18 lis 2016, 21:31

Nurtują mnie pewne kwestie dotyczące tzw.tylnej osi wleczonej w ciężarówkach/autobusach

W pracy miałem okazję jeździć kilka razy trzysoiowym autobusem Volvo 10BLE 6x2 z taką właśnie osią.

Chciałbym wiedzieć co się stanie gdy na drodze ziści się pewna apokliptyczna wizja :D .

Kierowca autobusu/ciężarówki wchodzi w ciasny,ostry zakręt w lewo otoczony betonowymi zaporami.Wykonał pełen skręt kierownicą w lewo.Tylna oś wleczona wykonała również pełen skręt-w prawo.Jednak to nie wystarczyło żeby pokonać zakręt ponieważ Kierowca wszedł w niego zbyt dużym łukiem.Teraz musi wycofać i poprawić manewr-skręca w miejscu przednimi kołami w prawo i zaczyna cofać.Jak się zachowa tylna oś? Na moją logikę powinna skręcać w prawo ale skoro jest już maksymalnie skręcona to....koła zaczną trzeć o ziemię? nastąpi wyłamanie/uszkodzenie osi?

Chciałbym poznać odpowiedzi na jeszczę parę pytań:

1.W jakim celu stosuje się taką oś w pojazdach? czy ma ona przede wszystkim poprawić zwrotność czy też zwiększyć DMC pojazdu? czy taka oś wytrzyma nacisk 10t?

2.Czy wszystkie pojazdy wyposażone w taką oś zawsze są wyposażone/istnieje prawny wymóg aby były wyposażone w mechanizm który umożliwia podniesienie takiej osi? Czy musi istnieć możliwość całkowitego oderwania tej osi od ziemi?

3.Czy pojazdy z taką osią zawsze mają guzik umożliwiający zablokowanie tej osi aby nie skręcała? czy można podnieść tą oś kiedy jest skręcona? (ostatnio widziałem śmieciarkę z podniesioną osią wleczoną która była lekko skręcona) oólnie czy kiedy ta oś jest podniesiona to można przekręcić koło ręką? skręcić w lewo albo prawo? czy ta oś że tak powiem luźno lata? (widziałem kiedyś naczepę z podniesioną taką osią-najechała na jakieś wybrzuszenie i koła się trochę pokręciły :) )

4.Podobno w nowszych autobusach ta oś wleczona ma już drążki kierownicze i jest kierowana przez kierownicę.Prawda?

5.Czy taka oś sama blokuje się(przestaje skręcać) po przekroczeniu pewnej prędkości? jaka to prędkość? po co się blokuje? czemu ma to służyć?

6.Ostanio widziałem śmiecarkę w której taka oś była....w środku.Za nią była oś napędowa na bliźniaczych oponach.Czy w takim przypadku oś ta musi mieć drążki kierownicze i być kierowana kierownicą?

Pytałem na Zajezdni Kierowców jeżdżących często trzyośkami ale słabo oreintują się w temacie.Mówili że oś blokuje się po przekroczeniu pewnej prędkości,że jeżeli będę cofał i oś zacznie skręcać to mogę wszystko połamać(mam wtedy poprosić drugiego kierowcę żeby obserwował stał z tyłu i obserwował sytuację),że można odciążyć tą oś ale nie całkiem oderwać od ziemi i żebym lepiej nie wciskał zielonego guzika który do tego służy bo spadną poduszki z tyłu i mechanik z pogotowia mi nogi z d..py powyrywa :D .


Dużo masz pytań :) Ja autobusami nie jeżdżę ale tandemami tak. Mamy ich 7 i jedna scania ma skrętną oś podwieszaną. Szczerze mówiąc różnic żadnych jak dla mnie jeśli chodzi o jazdę. Może trochę mniejszy opór stawia przy ciasnych zakrętach na załadowanym aucie. Różnica, zasadnicza jest jedna. Od nowości jest u nas, ma nalatane 250 tys. i te same opony na osi wleczonej od nowości podczas gdy bliźniaczy zestaw ma oś sztywna i niedługo będzie zmiana na 3 komplet na osi wleczonej.
1.Nacisk na tablice na tą oś, ma taki sam jak na oś pierwszą 7500 kg, ale wytrzymuje 10t :mrgreen:
2.Mamy Mana który nie ma osi podwieszanej, (chvjnia straszna ale tak jest i co zrobisz)
3.Nie można jej zablokować, bo i po co, ona skręca niezależnie od przednich kół. Po podniesieniu, układ hamulcowy działa w niej nadal więc przy zaciągniętym ręcznym, koła też są zablokowane.
4. Tego nie wiem ale wydaje mi się to mało prawdopodobne, chyba, że to autobus czteroosiowy jak wywrotka :D
5. Musiałbyś wysiąść w trakcie jazdy i sprawdzić ale też wydaje mi się, że nie ma takiej potrzeby. Kierownica też Ci się blokuje powyżej jakieś prędkości ? Teraz przy współczesnych wspomaganiach to małoodczuwalne ale w starych autach przy dużej prędkości i tak nie miałeś możliwości większych skrętów przy użyciu niewielkiej siły ( nie liczę luzów w starze 266 :> )
6. Nie musi, to tzw pusher - oś pchana, też sama skręca, rozwiązanie takie jak w ciągnikach 6x2. Generalnie dwie osie kierowane, spotyka się w konfiguracjach 4 osiowych i więcej np w wywrotkach. W ciężkim terenie osie pchane albo wleczone, w błocie nie działałyby jak należy i stawiały np. dodatkowy opór, ponadto oś kierowana ma większy wychył od osi pchanej lub wleczonej co zmniejsza promień skrętu ale to już sprzęty specjalistyczne ;)


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Srututu wszystkie ciągniki trzy osiowe z osią pchaną moją tą oś skrętną wymuszoną przez układ kierowniczy pierwszej osi tak jak w cztero ośkach
Np w manach na pojedynczym ogumieniu czy to jest oś pchana czy wleczona jest zastosowany układ kierownicy do tej osi

Dotadkowe osie kierowane stosuje się aby zmniejszyć promień skrętu pojazdu co przy okazji zwiększa żywotność opon na tych osiach kierowanych w porównaniu z sztywną osią czy to pchaną czy wleczoną

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 lip 2005, 20:55
Posty: 2885
GG: 1
Lokalizacja: Gdynia

Srututu Bo Nie. Volvo do dzis skrętnego pushera robi tylko na zamówienie. Jako dodatkową opcję. Tyle na pudłach jeździsz, stoisz cale dni na kontenerowej i nie widziałeś jak Volva z dwoma tematami zajezdzaja to pusher i ciągnie po glebie.


Wysłane z iPhone za pomocą Tapatalk


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Czytać nie umiesz czy jak?
Mowa tu była o osiach samoskretnych
Widziałeś kiedyś volvo z osią pchaną samoskretną?
To że volvo to kalectwo to ja wiem bo nie raz widuje tamdemy bez kierowanej osi wleczonej
Widocznie mam pecha i spotykałem tylko volva z osią kierowaną w ciągniku siodłowym

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Pany!

A co w sytuacji przedstawionej w moim pierwszym zagadnieniu? jak zachowa się taka oś podczas cofania?
Mam nadzieję że dobrze wytłumaczylem o co mi chodzi.Wkleiłbym rysunek z painta ale tu nic nie można dodać.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

W autobusie nic nie powinno się stać za mały nacisk na tą oś na pusto, po drugie masz klawisz do obciążania osi ewentualnie od jej podnoszenia i w czym problem?
W naczepach osie samoskrętne są blokowane do jazdy na wprost automatycznie lub manualnie np w różnej maści nisko podwoziuwek do jazdy do tyłu
Po prostu koła nie będą się kręcić podczas cofania i będą się sligać po asfalcie i opony dostaną w dupę

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Cytuj:
W autobusie nic nie powinno się stać za mały nacisk na tą oś na pusto
Na pusto.A jak się zdarzy że będę nawalony ludźmi pod sam dach,nie wyrobię na zakręcie i będę musiał cofnąć? Czyli wtedy nasikam guzik do odciążania osi i cofam-nic nie powinno się uszkodzić tak?

Dobra a jeżeli kierowca jest powiedzmy....dziwny :mrgreen: i sobie tej osi nie odciąży i zacznie cofać-wtedy nieszczęście gotowe tak?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

To zależy od samej konstrukcji układu kierowniczego takiej osi samoskrętnej
Normalnie drążek z przegubami ten co łączy oba koła powinien być podobny do tych z układów kierowniczych w przednich kołach pojazdu
Może się nic stać w najgorszym wypadku pogiąć drążki kierownicze lub uszkodzić same zwrotnice
Normalny kierowca nie cofa pojazdem załadowanym bez zablokowania osi samoskrętnej
Nie dość że się niszczy sam układ takiej osi samoskrętnej to jeszcze utrudnia samo cofanie jak koła skręcają w przeciwną stronę niż zamierza się skręcić.
Takie koła skręcone w przeciwną stronę mogą stawiać opór podobny do zahamowanych kół przez hamulec roboczy

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

To tylko potwierdziło to o czym pisałem wyżej.
Najlepsze z tego opisu że trzecia oś zwiększa wagę pojazdu o 70 kg chyba komuś to jedno zero zginęło w tym opisie

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

W autobusie MAN NL323-15 Lion`s City LL podczas cofania tylna oś jest blokowana i raczej nie unaszana.

Nie srałbym żarem, w naczepach są 3 osie i jeździ się nimi do przodu, do tyłu, skręca, zawraca. Sam pewnie widziałeś nieraz manewry ciężarówek i co się dzieje z oponami. Na pewno się zużywają, ale tak to już jest zaprojektowane.


Cytuj:
W autobusie MAN NL323-15 Lion`s City LL podczas cofania tylna oś jest blokowana i raczej nie unaszana
czyli jeżeli ta oś jest skręcona to podczas wrzucenia biegu wstecznego jest blokowana w takiej pozycji? Ten autobus w ogóle nie ma guzika do odciążania osi wleczonej?

Ciekawe jak sprawa wygląda w 3-osiowych Vanhoola'ch w Polskim Busie.Muszę pogadać z jakimś Kierowcą.

Jeżeli chodzi o unoszenie tej osi w ciągniku-można regulować wysokość jej uniesienia czy to działa zero-jedynkowo czyli albo całkowite uniesienie albo całkowite opuszczenie.

Jeżeli podniosę tę oś,doładuję na maxa taką ciężarówkę i potem ją opuszczę to poduszki/siłowniki/czy jakiś tam mechanizm będzie na tyle silny żeby całkowice opuścić ją na ziemię? przecież wtedy ta oś będzie musiała nieco podnieść całą dupę takiej ciężarówki


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 mar 2015, 14:46
Posty: 1200
Samochód: Osobowy 😅
Lokalizacja: PJA

Cytuj:
Jeżeli chodzi o unoszenie tej osi w ciągniku-można regulować wysokość jej uniesienia czy to działa zero-jedynkowo czyli albo całkowite uniesienie albo całkowite opuszczenie.
Śmigam Scanią 3-osiową więc odpowiadam. Tak jak w naczepie- albo na ziemi albo w górze.
Cytuj:
Jeżeli podniosę tę oś,doładuję na maxa taką ciężarówkę i potem ją opuszczę to poduszki/siłowniki/czy jakiś tam mechanizm będzie na tyle silny żeby całkowice opuścić ją na ziemię? przecież wtedy ta oś będzie musiała nieco podnieść całą dupę takiej ciężarówki
Jeżeli czujniki wykryją przeładowanie osi napędowej automatycznie opuszczają oś bez możliwości podniesienia. Wiem, że na Skandynawię odblokowują taką możliwość ale tak wygląda fabrycznie to. W przypadku ciągnika w układzie "pusher" tył auta unosi się do góry w momencie gdy oś podniesiesz. Idzie ośka w powietrze i unosi się nieco tył auta na poduszkach od osi napędowej. W momencie gdy opuścisz oś to opuszcza się do poziomu auto i opada oś ;)

_________________
"Pasja rodzi profesjonalizm, profesjonalizm daje jakość, a jakość to luksus w życiu." ~ Jacek Walkiewicz


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Cytuj:
czyli jeżeli ta oś jest skręcona to podczas wrzucenia biegu wstecznego jest blokowana w takiej pozycji? Ten autobus w ogóle nie ma guzika do odciążania osi wleczonej?
Oś blokuje w pozycji do jazdy na wprost. Czy ma taki guzik - nie wiem, ale przypuszczam, że raczej nie.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Pewnie gdy włącza wsteczny to automat sam blokuje ośke

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 29 paź 2005, 23:08
Posty: 1697
Lokalizacja: Chełmek

Mialem pozyczona platforme z dwoma osiami kierowanymi.
Rozwiazanie bylo takie ze zawor do blokady byl podpiety pod swiatla cofania, jednak jezeli kola byly skierowane to sie nie zablokowaly juz, wiadomo trzeba bylo podciagnac do przodu na wprost by zaskoczyly blokady. Podobnie ze zwolnieniem blokad jesli ruszalem odrazu na skrecie to szlo na sztywno a 12 opon trzymolo nawet na pusto....


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 17 sty 2008, 15:40
Posty: 5996

Cytuj:
Pewnie gdy włącza wsteczny to automat sam blokuje ośke
Dokładnie tak.


Cytuj:
Cytuj:

Jeżeli czujniki wykryją przeładowanie osi napędowej automatycznie opuszczają oś bez możliwości podniesienia. Wiem, że na Skandynawię odblokowują taką możliwość ale tak wygląda fabrycznie to. W przypadku ciągnika w układzie "pusher" tył auta unosi się do góry w momencie gdy oś podniesiesz. Idzie ośka w powietrze i unosi się nieco tył auta na poduszkach od osi napędowej. W momencie gdy opuścisz oś to opuszcza się do poziomu auto i opada oś ;)
Czyli w nowszych ciężarówkach podczas ładowania kolejnej mąki nagle ośka wleczona zacznie zama się opuszczać? Czy będzie to poprzedzone jakimś sygnałem dźwiękowym? Dla mnie to jest dość niebezpieczna sytuacja-a jeżeli akurat obok będzie stal człowiek i ośka opuści mu się na stopę? Jeżeli pod oś wejdzie jakiś kot/pies to go zgniecie


Chiałem napisać kolejnej palety mąki :)


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 14 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: