Strona 1 z 1 [ Posty: 5 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 12 mar 2017, 10:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 sty 2017, 19:34
Posty: 6
Samochód: Scania114

Witam
Borykam sie od pewnego czasu z ustawieneim wyprzedzenia hamowania ciagnik naczepa. Ciagnik jest na ukladzie EBS jest to scania 4 z 2002r. a naczepa nie posiada elektroniki a sila hamowania jest regulowana zaworem zwanym potocznie karabinkiem. Otoz po wnikliwych pomiarach i porównaniu wynikow z wynikami auta sprawnego ( co prawda innej marki ale zasada dzilania i sama budowa ukaldu jest podobna) moje podejrzenia padly na głowny zawór hamowania.
Jezeli podlocze manometr pod ktorykolwiek silownik na ciagniku to:
-przy właczonym zaplonie zawsze ciagnik hamuje mocnej od cisnienia sterowania wychodzacego na naczepe
- przy wyłaczonym zaplonie wyprzedzenei jest ok
-gdy wlacze zaplon (czyli jest aktywny caly uklad ebs) i w silownikach mam 2bar to cisnienie sterownai na naczepe jest o wile wiele mniejsza zas jak zaplon wylacze cisnienei na silownikach ciagnika gwaltownei spada i jest mniejsze od tego wychodzaczego na naczepe (wiec wtedy wyprzedzenei jest ok)
Wedlug mojej wiedzy sa dwa uklady hamowania:
- elektroniczny
- zwykly manualny
obydwa zaleza od poziomu wcisniencia pedalu hamulca z tym ze elektoniczny dodatkowo reguluje siłe hamowania zaleznie od nacisku osi czyli od wskazan czujnika nacisku lecz jego maksimum powinno byc cisnienie ktore jest zadane przez wcisniecie pedalu bez wlaczonej elektroniki zas ona powinna jedynie ujmowac cisnienei hamowania tak by przy pustym zesatwie kola nie blokowaly sie tuz po lekkim dotknieciu pedalu hamulca.
Podejrzewam z w moim przypadku sterowanie manualne i to elektroniczne rozjechalo sie to znaczy ma duze roznicze i z tad mam z tym autem taki cyrk.
Pytanie teraz jest nastepujace:
-czy mozna ów pedal wyregulowac manualnie badz elektronicznie aczkolwiek stawiam na regulacje manualna bo trzeba go dosc mocno wcisnac by w silownikach pojawilo sie jakiekolweik cisninie przy wylaczonej elektroniceoczywiscie
-czy czeka mnie wymiana tego zaworu lub jest jeszcze jakas regulacja cisninia ktore jest zasilaniem zaworu hamulca.
-czy moj tok myslenia jest zly a usterka ma zupelnie inna przyczyne.
Jesi ktos cos wie prosze o podpowiedz.


Post Wysłano: 12 mar 2017, 10:59
Awatar użytkownika

Użytkownik

Online

Online

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Tak ma być że przy braku zapłonu trzeba mocniej wcisnąć pedał hamulca aby hamulce za działały
Wyciągnij sobie bezpieczniki od ABSu i zobacz jak wtedy auto hamuje
Przy działającym ABS to pedał hamulca daje tylko sygnał elektryczny na modulatory ABS przy kołach które podają ciśnienie powietrza na koła zależnie od czujnika obciążenia osi ALB
Według mnie z ciągnika do naczepy na żółtym przewodzie zawsze będzie wychodzić takie same ciśnie nie zależnie od obciążenia pojazdu
Od tego w naczepie jest zawór obciazeniowy lub czujnik obciążenia osi przy ebsie
Przy dołączonym kablu ABS naczepa hamuje wtedy z maksymalną siłą nie zależnie od obciążenia
W ciągniku tak zwany zawór Europa steruje wyprzedzeniem hamowania naczepy

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 12 mar 2017, 14:36

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 16 sty 2017, 19:34
Posty: 6
Samochód: Scania114

Kolego Man piszesz ze takie opoznienie hamowania tylko samym ukladem pneumatycznym jest normalne to czemu w drugim aucie a konkretnei chodzi wlasnie o mana tga tego opoznienia nie ma i przy takim samym stopniu wcisniecia pedalu hamulca czy mam wlaczony zaplon czy nie na silowniki hamulcowe idzie niemalze taka sama sila no moze nieco mniejsza przy wlaczonym bo wiadomo czujnik nacisku robi swoje. Z mojej wiedzy wynika ze uklad pneumatyczny powinien reagowac w tym samym czasie co elektronika jesli chodzi o pedal hamulca a dopiero w samym zaworach ebs sila hamowania jest dobierana od sily nacisku osi lub gdy mamy wylaczone zasilanie sa one jedynie przekaznikami powietrza i z tad byc moze wrazenie ze przy wylaczonym zaplonie trzeba mocniej wciskac hamulec.
Uklad pneumatyczny nie moze reagowac pozniej bo wlasniw w takim przypadku jak moj ( ciagnik z elektronika naczepa bez) stwarzalo by to zagrozenie.
Problem polega na zgraniu tych dwoch ukladow bo w tej chwili dzialaja sobie one zupelnie niezaleznie jezeli chodzi o elektronike to podejrzenie moze padac wlasnei na potencjometr hamulca lub czujnik cisnienia tylko ze czujnik wyminialem a instalacja jest zdrowa ale tutaj rodzi sie pytanie czy maksymalna sila hamowania regulowana od czujnika moze byc wieksza od sily pneumatycznej przy takim samym stopniu wcisniecia pedalu hamulca bo jezeli moze to winny nie bedzie pedal tylko przyczyny trzeba bedzie szukac w instalacji czujnika.
Swoja droga moze cos w tym byc bo zauwazylem ze przy wcisnietym pedale hamulca i spuszczaniu powiettrza z tylnych miechow cisnienie nie spada lecz jeszcze rosnie czego nie rozumiem.
Z drugiej strony nawet gdybow ow czujnik widzial caly czas max cisnienie czyli ciagnik hamowal by jak zaladowany to i tak musial dac by odpowiednio wieksze cisneinei na naczepe a tak nie jest dopiero przy jakis 2 bar na silownikach w ciagniku widac znikome cisnienie sterowania na naczepe a naczepa obciozona homuje 1:1 czyli ile w zoltej tyle na silownikach.
Dlatego upieram sie przy rozjechanych czujnikach w pedale hamulca i pytam czy jest mozliwa ich regulacja a jesli tak to jak.
Jesli ktos cos wie na ten temat badz ja sie myle prosze o wypowiedz.


Post Wysłano: 12 mar 2017, 15:01
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 09 sie 2016, 14:36
Posty: 153
Samochód: jakiś jest
Lokalizacja: LTM

Witam, kiedyś miałem identyczny problem w swoim aucie, scania z 2003, naczepa 1999. Szczegółów nie pamiętam, bo sam się w to nie bawiłem, wysłałem kierowce do aso scanii. Ustawienie ciśnienia trwało może 15 min.. i auto mogło wyjechać. Z tym, że u mnie zawory i cała reszta była ok, kwestia była tylko ustawienia. Dlatego na Twoim miejscu zastanowiłbym się nad wizytą w serwisie czy u jakiegoś magika bo samemu to taka metoda prób i błędów.


Post Wysłano: 12 mar 2017, 18:45
Awatar użytkownika

Użytkownik

Online

Online

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Zacznijmy od tego ze rozmawiamy o przypadku kiedy auto posiada EBS a nie zwykły ABS
Przy EBSie układ pneumatyczny hamulcowy stanowi układ awaryjny jak padnie elektronika w EBS a nie do normalnej jazdy bez układu EBS gdzie między innymi nie działa regulacja siły hamowania
W ciągniku regulacja siły hamowania jest tylko na tylnią oś
Przy działającym EBS pedał hamulca jest twardszy bo to elektrozawory podają powietrze na siłowniki a nie sam pedał hamulca.
To samo dotyczy się tego zaworu europa też jest elektrycznie sterowany
Przewód żółty ciagnika to sterowanie hamulcami naczepy a nie bezpośrednio siła hamowania naczepy.
Po to w naczepie bez ABSu czy EBSu siłe hamowania pośrednio reguluje zawór od poziomowania poduszek
Przy EBSie w naczepie siła hamowania jest sterowana elektronicznie tak samo jak w ciągniku
Ciagnik z EBSem oraz naczepa z EBSem tworzą jak by jednolity układ hamowania dzięki komunikacji obu pojazdów przez przewód CAN w przewodzie elektrycznym od ABSu naczepy gdy w wtyczce masz 7 pinów do wtedy jest CAN jak 5 pinów to masz zwykły ABS.
Zasada Jest taka że naczepa ma hamować szybciej ale nie znaczy że z większą siłą niż sam ciągnik czy pierwsza oś w ciągniku
Po drugie w ciągniku możesz mieć ciśnienie robocze na siłownikach 12 bar a na naczepę masz wyprowadzone czerwonym przewodem maks 8 bar

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 5 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: