Strona 1 z 1 [ Posty: 6 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 05 paź 2021, 19:18

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 paź 2021, 18:48
Posty: 4
Samochód: Atego 1224 żuraw+wywrot

Dzień dobry!
Jak w temacie: od pół roku walczę z niedziałającym układem adblue w moim atego. Żaden elektromechanik nie chce się podjąć tematu.
Samochód to Atego MP2 1224 z 2008r. Silnik OM906LA.
Kody błędów: MR3909 (zwarcie na pompie adblue) i MR6721 (za niskie ciśnienie adblue -- akurat ten błąd mi wygląda na pochodną błędu 3909; ciężko, by było ciśnienie, gdy pompa ma problemy elektryczne).
Co zrobiono do tej pory:
1. Diagnostyka komputerowa w warsztacie, która tylko potwierdziła uzyskane z komputera pokładowego kody błędów.
2. Sprawdzenie multimetrem przewodu elektrycznego od pompy adblue: opór międzyżyłowy 60 kOhm, w czasie pracy silnika spalinowego pojawia się napięcie w okolicach 15V.
3. Sprawdzenie wszystkich bezpieczników znajdujących się przy nogach pasażera
4. Zbiornik adblue został wyciągnięty i umyty. Bez zmian.
5. Każdy czujnik, znajdujący się przy dyfuzorze, został wyciągnięty i przemyty oraz sprawdzono reakcję komputera pokładowego na brak danego czujnika. Reakcje komputera się pokrywały z oczekiwanymi dla sprawnych czujników. Wniosek: to nie jest wina czujników.
6. Wymieniono pompę adblue na regenerowaną. Bez zmian.
7. Wymieniono moduł adblue nr części A0025409045. Bez zmian.
8. Odłączenie i ponowne podłączenie wtyczek do sterownika silnika w nadziei, że to pomoże. Bez zmian.

Mam tutaj gorącą prośbę do forumowiczów o wskazówki. Pompa nie podaje adblue do dyfuzora. W czasie pracy silnika (zimnego i ciepłego) można bez problemu ściągnąć szybkozłączkę ze złączki dyfuzora i widać, że adblue nie leci.
Co dalej sprawdzać? Co robić?

Pozdrawiam Was serdecznie!


Post Wysłano: 05 paź 2021, 22:19

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

pomyśl nad punktem 2 - co to za napięcie ?

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 06 paź 2021, 12:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 paź 2021, 18:48
Posty: 4
Samochód: Atego 1224 żuraw+wywrot

Jak dobrze kojarzę, wydatek pompy jest sterowany właśnie za pomocą napięcia zasilania. Tak niskie napięcie może świadczyć, że moduł sterujący nie działa sprawnie. Tyle, że ja go wymieniłem i jest dalej to samo. Czy też może sterowaniem pompą zajmuje się inny element?


Post Wysłano: 06 paź 2021, 14:58

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

A sama instalacja? Trochę nie chce mi się wierzyć że ta wartość napięcia jest prawidłowa.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Post Wysłano: 07 paź 2021, 8:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 paź 2021, 18:48
Posty: 4
Samochód: Atego 1224 żuraw+wywrot

Dobra, wiem już coś więcej, ale dalej to nie rozwiązuje problemu :-(

Wczoraj zadzwoniłem do pewnego handlarza używanych części. Spytałem się go o sterownik silnika, bo zacząłem również i ten sterownik podejrzewać o bycie winowajcą.

Opowiedziałem mu o moich problemach z SCR. Okazało się, że ten gościu również miał bardzo podobne problemy.
Ma Atego z 2010, pomoc drogową. Ktoś się kiedyś pomylił i nalał do zbiornika płynu chłodniczego. Oczywiście wywaliło błędy. Ten handlarz mówił, że po incydencie wymienił zbiornik, instalację, pompę chyba też, no generalnie bardzo dużo rzeczy, płukał instalację i jej elementy w różnych cieczach, w tym i denaturatem. Bez efektu -- dalej to samo. Był nawet z autem w serwisie Mercedesa -- nie zrobili tego. I tak jeździ od 3, może 4 lat bez działającego układu adblue i zrobił tak już 120kkm.

Moje problemy z tym układem się zaczęły kilka dni po tym, jak nalałem do zbiornika starego adblue. Kiedyś na firmie mieliśmy Eurocargo z adblue. Iveco zostało sprzedane kilka lat temu, ale zostało po nim gdzieś 15l adblue w bańce. Nalałem tego do mojego Atego, no bo po co by to się miało zmarnować :-) Późniejszą awarię układu traktowałem jako zbieg okoliczności, ale jednak jest to ze sobą powiązane.


Post Wysłano: 21 paź 2021, 18:03

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 05 paź 2021, 18:48
Posty: 4
Samochód: Atego 1224 żuraw+wywrot

Update!
tl;dr: naprawiłem :-D

Długo szukałem w necie schematów instalacji elektrycznej dla Atego. Po długim szukaniu przeczytałem, że schematy i instrukcje napraw są zawarte w oprogramowaniu serwisowym Mercedesa: EWA i WIS.
Dwa dni zajęło mi znalezienie działającej wersji i uruchomienie jej na maszynie wirtualnej.

Odpaliłem WIS. Znalazłem interesujący mnie schemat elektryczny. Okazało się, że przewód elektryczny z pompy adblue biegnie do sterownika adblue i we wtyczce o symbolu A95 są to piny nr 50 i 51.
Sprawdzam multimetrem żyły: jedna jest OK, druga niestety nie, także wyjaśnił się problem niedziałającego układu.
Wymontowałem akumulatory, następnie wymontowałem rzeczony sterownik i zabrałem się za podłączenie bypassa z wtyczki A95 aż do pompy. Nie liczyłem się z tym, że znajdę miejsce uszkodzenia żyły.
Rozcinam peszel przy wtyczce, by tam się podpiąć z nowym kablem a ja tu widzę na izolacjach żył mokrą śniedź. Już czułem co się dzieje, przesunąłem peszel i pokazała mi się wyżarta (przez wodę, nie przez gryzonia :-) ) dziura w kabelku. Naprawy nie było więc wiele, bo wyciąłem uszkodzony fragment i wlutowałem ok 10 cm kabla.
Poskładałem graty z powrotem, auto odpala, błędy się więcej nie wyświetlają.

Temat można zamknąć.


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 6 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Amazon [Bot] i 3 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: