Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Witam wszystkich serdecznie.

Koledzy mam ogromny problem z moim ciągnikiem Iveco EcoStralis 460EEV 2014r z Retarderem silnik Cursor 10.

Ubywa mi dość sporo płynu chłodniczego, w zależności od terenu na którym jeżdżę:

Tereny górzyste Hiszpania, Portugalia, Francja - ok 3 litry na 1000km

Tereny równe Holandia, Belgia, Niemcy, Polska
- ok 0.5-1l na 1000km

Najgorzej jest z ciężkim ładunkiem na górzystych terenach gdzie co chwilę mamy pod górkę, z górki (retarder), ubytek znacznie zmniejsza się gdy jedziemy po w miarę równym terenie lub lekkich górkach lekko załadowani.

Na trasę mieszana robioną w ciągu 2 tygodni 11000-12000km potrafię dolać do stanu max ok 20-25l płynu chłodniczego.

Mieszkam obecnie w Hiszpanii w Murcii gdzie naprawdę ciężko o dobrego mechanika większość to wymieniacze bez sprzętu, pojęcia i chęci zlokalizowania usterki, większość by wymieniała jak leci po kolei aż trafi na właściwą rzecz

Serwis Iveco w Hiszpanii wymienił nam kompresor (ponoć ciśnienie w zbiorniku wyrównawczym było zbyt duże, co zbadali odkręcając korek od zbiornika po zgaszeniu silnika)

Ponoć sprawdzałi też kolor Adblue (parę miesięcy temu był problem z abdlue zabarwiło nam go na zielono, czyli kolor płynu chłodniczego i wywalało błąd ecm A8 odcinało moc, wymienił nam wtedy ten hiszpański serwis pompę Adblue i jakaś pompkę w zbiorniku w baku, problem ecm A8 i odcinania mocy ustąpił, Adblue czyste białe)

Tak więc Adblue czyste białe już od dawna.

Wymiana tego kompresora nie rozwiązała problemu płyn nadal ubywa w takich samych ilościach.

Poza ubytkiem płynu chłodniczego zauważyłem jeszcze:

-Temperatura płynu chłodniczego na równej drodze wynosi stałe 70stopni ( po środku między min a max jest 80 stopni) zwiększa się jedynie do 80-90 stopni pod duże góry z ciężkim ładunkiem ale zaraz spada na 70stopni.

-Dolewajac oleju co te 2 tygodnie lub co 10-11tys km (zużycie oleju 4-5l na 10-11tys km) zauważyłem masło na korku od wlewu Oleju... Nie jest go jakoś dużo ale rok temu dolewając oleju nie pojawiało się wcale.

-Auto gdy silnik pracuje na postoju na wolnych obrotach i pochodzi tak z 5-10min gdy dodamy gazu na te 1500-200obr lub ruszymy ostro potrafi zadymic na biało, wystarczy przejechać parę minut i dymienie zanika lub nawet na postoju przegazować chwilę i do momentu następnego postoju i pracy na niskich obrotach przez jakiś czas jest ok
Podczas ciągłej jazdy nic nie dymi.

Nie wiem czy to co napisałem coś pomoże, być może nie ma to z tym problemem nic wspólnego.

Za 3 dni jadę na święta do Polski chciałbym by jakiś mechanik obejrzał mi ten samochód i spróbował zlokalizować usterkę i ją naprawić.

Czy miałby ktoś z Was koledzy pomysł co to może być, jak i gdzie szukac problemu?

Fizycznie wycieków żadnych plam na ulicy nie widać, w serwisie Iveco w Hiszpanii chcieli już rozbierać silnik ale swoją diagnozę i naprawę wyceniali między 4 a 8 tysięcy euro więc im podziękowałem.

Z góry dzięki za każdy trop i pomoc w zlokalizowaniu usterki, co można jeszcze zrobić, co sprawdzić i jak sprawdzić by znaleźć winowajcę.

Pozdrawiam i dzięki z góry za pomoc.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Przeżarte tuleje cylindra, płyn przedostaje się do oleju.
Cześć płynu idzie na tłok i zostaje spalone lub wyplute przez rurę wydechową stąd ten biały dym.
Podejrzewam że podczas hamowania silnikiem, retarderm wzrasta ciśnienie płynu chłodzącego i dlatego w tym czasie ubywa go więcej. Spowodowane jest to tym że silnik ma wyższe obroty podczas hamowania niż normalnej jeździe.
Sprubuj wyłączyć Retarder i zobacz czy wtedy zmniejszy się wyciek płynu

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Przeżarte tuleje cylindra, płyn przedostaje się do oleju.
Cześć płynu idzie na tłok i zostaje spalone lub wyplute przez rurę wydechową stąd ten biały dym.
Podejrzewam że podczas hamowania silnikiem, retarderm wzrasta ciśnienie płynu chłodzącego i dlatego w tym czasie ubywa go więcej. Spowodowane jest to tym że silnik ma wyższe obroty podczas hamowania niż normalnej jeździe.
Sprubuj wyłączyć Retarder i zobacz czy wtedy zmniejszy się wyciek płynu
Bardzo dziękuję za radę, teraz mam 3000km trasy z Hiszpanii do Polski to nie będę używał retardera zobaczymy czy zużycie będzie mniejsze.

Jeśli Twoja diagnoza będzie trafna to orientujesz się jaki może być koszt naprawy tego silnika? Czy w ogóle będzie to opłacalne?
Jeździmy tak już ok 3 miesiące zrobione przez ten czas ok 60tys km i poza tym, że dolewam ten płyn nic szczególnego się nie dzieje (poza tym co wypisałem co w ogóle nie wiem czy ma coś wspólnego z tą usterką)

Bardzo dziękuję za pomoc


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Przerabiałem podobny problem.
Jeśli jest mała dziurka lub pęknięcie tuleji cylindra to będzie się tak działo jak piszesz jazda i ciągłe dolewanie płynu plus płyn w oleju silnikowym.
Możesz tak jeździć i pół roku lub i tydzień do puki nie powiększy się wyciek i nie zaczniesz dolewać płynu po kilkanaście litrów dziennie.
Wtedy silnik zacznie wyrzucać kompresję do układu chłodzenia i pewnie olej dostanie się do układu chłodzenia.
Obserwuj czy nie ma śladów oleju w zbiorniczku wyrównawczym
Ile taka naprawa w iveco kosztuje nie mam pojęcia
Normalnie tuleja cylindra to koszt około 300-400 złoty

Obrazek

Obrazek

Obrazek

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Przerabiałem podobny problem.
Jeśli jest mała dziurka lub pęknięcie tuleji cylindra to będzie się tak działo jak piszesz jazda i ciągłe dolewanie płynu plus płyn w oleju silnikowym.
Możesz tak jeździć i pół roku lub i tydzień do puki nie powiększy się wyciek i nie zaczniesz dolewać płynu po kilkanaście litrów dziennie.
Wtedy silnik zacznie wyrzucać kompresję do układu chłodzenia i pewnie olej dostanie się do układu chłodzenia.
Obserwuj czy nie ma śladów oleju w zbiorniczku wyrównawczym
Ile taka naprawa w iveco kosztuje nie mam pojęcia
Normalnie tuleja cylindra to koszt około 300-400 złoty

Obrazek

Obrazek

Obrazek
Kolego bardzo Ci dziękuję za pomoc.

Gdybyś Ty albo ktoś inny miał jeszcze jakiś pomysł co i jak można sprawdzić bez rozbierania motoru to będę bardzo bardzo wdzięczny.

To Iveco ma 707000km przebiegu oryginalnego, naprawiał w autoryzowanym serwisie raczej nie będę bo pewnie zapłaciłbym równowartość ciągnika...

Edit:

Póki co oleju w zbiorniczku wyrównawczym nie widać.

Olej dolewam co 10tys km ok 4litry na bagnecie olej wydaje się dość czysty nie wiem czy nie aż za czysty jak na 42tys km od wymiany


Ostatnio zmieniony 15 gru 2021, 12:59 przez Nuevo, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Chyba że uszczelka pod głowicą padła jeśli w iveco występują kanały wodne w uszczelce głowicy.
Tak czy tak przy takim ubytku płynu chłodzącego bez rozebrania silnika to jedynie można z fusów wróżyć.
Jedno jest pewne że płyn przedostaje się do oleju i komory spalania.
Do oleju może się przedostawać przez pierścienie na tłoku o płyn spływa z góry po tuleji cylindra do miski olejowej

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Chyba że uszczelka pod głowicą padła jeśli w iveco występują kanały wodne w uszczelce głowicy.
Tak czy tak przy takim ubytku płynu chłodzącego bez rozebrania silnika to jedynie można z fusów wróżyć.
Jedno jest pewne że płyn przedostaje się do oleju i komory spalania.
Do oleju może się przedostawać przez pierścienie na tłoku o płyn spływa z góry po tuleji cylindra do miski olejowej
W tym hiszpańskim Iveco mówili też, że możliwe jest uszkodzenie jakiejś kryzys czy jakoś tak pod kolektorem, że tak też może niby ten płyn uciekać.

Przydałby się ktoś kto zna dobrze te silniki Iveco bo może to dość znany problem w tych silnikach...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

10tys km temu przed trasa dolewalem olej i wyczyściłem korek.

Wczoraj dolewka 3l oleju i korek wygląda już tak:

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 29 paź 2005, 23:08
Posty: 1697
Lokalizacja: Chełmek

Zanim się pomyśli o zdjęciu głowicy to może zrobić test na obecność spalin w zbiorniczku, zawsze to jeden trop więcej ogarnięty. Ja tam niemiałem żadnych problemów silnikowych przez dwanaście lat jazdy na jednym aucie, więc nie grzebałem nic grubiej.
No pierwsza tuleja się podobno lubi wypiaskować czasem, tylko to coś kilometrów nie masz jakoś strasznie dużo. Płyn klarowny nie czarny?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Zanim się pomyśli o zdjęciu głowicy to może zrobić test na obecność spalin w zbiorniczku, zawsze to jeden trop więcej ogarnięty. Ja tam niemiałem żadnych problemów silnikowych przez dwanaście lat jazdy na jednym aucie, więc nie grzebałem nic grubiej.
No pierwsza tuleja się podobno lubi wypiaskować czasem, tylko to coś kilometrów nie masz jakoś strasznie dużo. Płyn klarowny nie czarny?

Bardzo Ci dziękuję za wejście do tematu i podpowiedzi.

Płyn wydaje się czyściutki, jutro strzelę fotkę wewnątrz zbiorniczka.

Powiem mechanikowi by zrobił na początku ten test na CO2 zobaczymy co pokaże.

Póki co nadal na Was liczę i na jakieś podpowiedzi/pomysły co warto jeszcze sprawdzić zanim zaczniemy ściągać głowice i robić spore koszty.

O tej "kryzie" pod kolektorem ktoś z Was słyszał? Cos tak gadali Ci Hiszpanie ale niestety znając średnio język ciężko się dogadać o co im dokładnie chodziło...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Z Lekkim opóźnieniem ale auto trafiło w końcu na Warsztat w Polsce.

7000km temu zaliczyło tylko szybką wymianę filtrów oleju i filtra Odmy olejowej bo był strasznie zaklejony olejem.

Dziś mechanik do mnie dzwoni żebym przyjechał i oczom moim ukazuje się:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


FILTR ODMY WYMIENIONY 10DNI TEMU zrobione 7000km na nim tylko...


Mówi, że mamy ogromne szczęście, bo turbo puściło już trochę oleju.

Mechanik stawia na podkładki pod wtryskami (mogłem trochę przekręcić nazewnictwo) mówi, że konsultował się z chłopakiem co bardziej zna te silniki Cursor 10 Iveco i ten płyn chłodniczy i jego ubytki, że mogą być skutkiem też tych podkładek pod wtryskami czy jak to się tam zwie.

Głowicy póki co nie ruszał.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Jak dla mnie to turbina puściła olej bo panuje nadciśnienie w skrzyni korbowej i olej na powrocie z turbiny ma utrudniony powrót, stąd wyciek oleju w turbinie
Spływ oleju z turbiny odbywa się grawitacyjnie
Między innymi przez zatkaną odmę masz nadciśnienie w środku silnika.
Pytanie skąd się bierze płyn chłodzący w oleju.
Ja tam dalej obstawiam tuleje cylindrów

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 05 paź 2006, 12:38
Posty: 3608
Samochód: Ferrari
Lokalizacja: PKN

No dokładnie się tak dzieje w tych silnikach, jak się zapcha odma to wali olejem wszędzie gdzie się da, turbem też.

_________________
Czy jadę bezpiecznie? - Zadzwoń gdzie chcesz.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Jak dla mnie to turbina puściła olej bo panuje nadciśnienie w skrzyni korbowej i olej na powrocie z turbiny ma utrudniony powrót, stąd wyciek oleju w turbinie
Spływ oleju z turbiny odbywa się grawitacyjnie
Między innymi przez zatkaną odmę masz nadciśnienie w środku silnika.
Pytanie skąd się bierze płyn chłodzący w oleju.
Ja tam dalej obstawiam tuleje cylindrów
Ten filtr Odmy był wymieniony 10dni temu, auto zrobiło 7000km z ładunkiem 22/19Ton Polska Portugalia, przez ten czas dolałem 21litrów płynu chłodniczego...

Było ciężko, ciężki ładunek, bardzo górzyste tereny i cały czas gonitwa.

Ten mój mechanik obstawia te podkładki pod wtryskami (mogę źle nazywać te części, wiem, że musi pożyczyć jakąś maszynę lub dorobić przejściówkę do swojej bo ma tylko do Volvo i Scanii a do Iveco jest jakaś inna by prawidłowo osadzić te "podkładki")


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Pewnie chodzi mu o obsady wtryskiwaczy
Tyle że jak padnie obsada to są dwie opcje.
Kompresja przedostaje się układu chłodzenia
Lub paliwo przedostaje się do układu chłodzenia, ewentualnie w drugą stronę płyn chłodzący do paliwa

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Pewnie chodzi mu o obsady wtryskiwaczy
Tyle że jak padnie obsada to są dwie opcje.
Kompresja przedostaje się układu chłodzenia
Lub paliwo przedostaje się do układu chłodzenia, ewentualnie w drugą stronę płyn chłodzący do paliwa
Czyli uważasz, że jego teoria nie ma sensu?

Czy jednak może coś w tym być i może to być winowajca tej mazi na odmie + ubywającego płynu chłodniczego?


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Na przykładzie z volvo to miesza się paliwo z płynem chłodzacym a nie płyn chłodzący z olejem.
W manie z koleji niema obsady i wtryskiwacz jest chłodzony paliwem które wraca z wtrysków do zbiornika paliwa

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Na przykładzie z volvo to miesza się paliwo z płynem chłodzacym a nie płyn chłodzący z olejem.
W manie z koleji niema obsady i wtryskiwacz jest chłodzony paliwem które wraca z wtrysków do zbiornika paliwa
A mogę Cię kolego prosić byś zobaczył w necie np jak to wygląda w Iveco w silniku Cursor 10?

Bo ja się na tym kompletnie nie wyznaje, nie znam się na budowie silników i co w jakiej konkretnie Marce jest rozwiązane...

Chciałbym bardzo wiedzieć czy teoria tego warsztatu ma sens w przypadku mojego Iveco, bo boje się co będzie jeśli nie trafia z diagnoza a my ruszymy w trasę, bo następny powrót do Pl planowany jest dopiero na święta wielkanocne...


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Tak wygląda obsada wtryskiwacza

https://allegro.pl/oferta/tuleja-obsada ... 0915346045

Jeśli masz takie wtryski

https://allegro.pl/oferta/wtrysk-iveco- ... 1259533889

To raczej niema możliwości aby płyn się mieszał z olejem, gdyż u góry wtryskiwacza masz oring który uszczelnia wtryskiwacz w głowicy aby paliwo nie wyciekało na zewnątrz głowicy głowicy.
Jedyna możliwość to w tym przypadku wyciek płynu spod obsady do komory spalania

Przy tych ilościach płynu ile znajduje się w oleju sądząc po zdjęciach, stanąłbym i szukał przyczyny a nie jeździł . Gdyż w najgorszym przypadku zatrzesz silnik z braku smarowania lub inny osprzęt np turbinę. Jak już panewki nie dostały w dupę z powodu braku filmu olejowego.
Lepiej pokaż zdjęcia jak wygląda silnik i ile jest masła pod pokrywą zaworów i na samej głowicy

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 23 lip 2020, 14:04
Posty: 62

Cytuj:
Tak wygląda obsada wtryskiwacza

https://allegro.pl/oferta/tuleja-obsada ... 0915346045

Jeśli masz takie wtryski

https://allegro.pl/oferta/wtrysk-iveco- ... 1259533889

To raczej niema możliwości aby płyn się mieszał z olejem, gdyż u góry wtryskiwacza masz oring który uszczelnia wtryskiwacz w głowicy aby paliwo nie wyciekało na zewnątrz głowicy głowicy.
Jedyna możliwość to w tym przypadku wyciek płynu spod obsady do komory spalania

Przy tych ilościach płynu ile znajduje się w oleju sądząc po zdjęciach, stanąłbym i szukał przyczyny a nie jeździł . Gdyż w najgorszym przypadku zatrzesz silnik z braku smarowania lub inny osprzęt np turbinę. Jak już panewki nie dostały w dupę z powodu braku filmu olejowego.
Lepiej pokaż zdjęcia jak wygląda silnik i ile jest masła pod pokrywą zaworów i na samej głowicy
Cholera...

Tego się właśnie boję, że jego diagnoza nie będzie właściwa i na trasie stanie się coś złego, szczególnie, że on sam nie jest w 100procentach pewny czy to jest wina tych osadzen wtrysków.

Czyli według Ciebie to co chce nam zrobić mechanik nie ma kompletnie wpływu w przypadku tego silnika Cursor 10 na duży pobór płynu chłodzącego?


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: