Podpisuje się do apelu kolegi Optimara.Ostanio się nad tym zastanowialem ,ale do jakiś głebszych wniosków nie doszedłem.Czekamy z optimarem na odpowiedz.
Z tego co słyszałem to półbieg jest po to żeby np. truck przy redukcji na niższy bieg nie tracił za szybko obrotów...Tzn. nie wrzuca sie całego biegu niżej, tylko "0.5" [nie jestem pewnien tej wypowiedzi]
Pomaga przy np. podjeździe pod górę... gdy zrzucimy o bieg obroty będą za wysokie...a o pół biegu już w sam raz... .
Cytuj:
kiedy jak jak z tym guzikiem jak sie włacza do góry a jak na dół
Z tym jest w każdym aucie troszkę inaczej.
_________________ Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
kiedy jak jak z tym guzikiem jak sie włacza do góry a jak na dół
Z tym jest w każdym aucie troszkę inaczej.
Wiem ze w Volvie to chyba ten czerowny guzik z przodu lewarka.Tylko jakoś dziwnie jest w Actrosie.Jakos sie sprzeglo wdusza i cos sie całym lewarkiem robi.Domyslam sie ze wlasnie w Volvie to dusimy sprzęgło i wrzucamy połowkę i puszczamy sprzeglo.
A może ktoś kto jezdził Actrosem bądz jezdzi wyjasnic jak to działa?:>
Nie będe zakładł nowego tematu.Czy ktoś może mi powiedziec zasade działania skrzyni górnej/ dolnej?? Kiedy ich sie używa??[/b]
_________________ Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
Wiesz ile masz czasu ? Duuużo... Jak się czego bardzo chce... I jak to napisał Cyryl informacje które sam znajdziesz zdobędziesz na dłużej zostaną w głowie.
_________________ Wodociągi Kieleckie w sposób wzorcowy usuwają awarie, w sposób błyskawiczny. Jesteśmy w czołówce krajowej, a nawet światowej. Liczba awarii z roku na rok maleje.
Pólbiegi to tak jakby dodatkowa skrzynia dwubiegowa za właściwą skrzynią.Obniża przełożenie każdego biegu o połowę.I tak np.w skrzyni szesnastobiegowej są cztery biegi niskie,cztery wysokie i połowki,co daje 4x2x2=16.W skrzyni dwunastobiegowej [np.Volvo,Scania] są trzy biegi niskie,trzy wysokie i połówki co daje 3x2x2=12.Na lewarku jest dzwigienka,którą włącza się półbiegi.Jedziemy np.na czwórce,przelączamy dzwigienkę i nic się nie dzieje.Dopiero aż wciśniemy sprzęgło,połowka zaskakuje.Można też zmieniać o 1,5 biegu,tzn.cały bieg+połówka.
Rejestracja:14 lut 2006, 16:55 Posty: 1362
Samochód: Duży
Lokalizacja: WLKP
Półbiegi służą głównie optymalnej i szybkiej zmianie biegów...Np jadąc pod górkę(nie wielką) możemy sobie zredukować o pół biegu(redukcja o cały bieg może okazać się błednym podejściem gdyż silnik bedzie pracował na wyższych-czytaj za wysokich na dane warunki obrotach i spalał niepotrzebnie zbyt dużo paliwa...).Połówki wymyślono także po to,że szybko można nimi zadziałać-dużo szybciej niż przy normalnej redukcji o cały bieg...Moim zdaniem to dogodne rozwiązanie...
_________________ Fan Transportu
Nowe spodnie - 300zł,
Nowy telefon - 1500zł,
Obecność na WC - bezcenne...
każdy silnik ma jakieś optymalne obroty, na których pracując może wykorzystywać swoją moc, która poza nimi drastycznie spada. więc dla pojazdu, gdzie obciążenie jest duże a zakres optymalnych obrotów mały, bo we wspólczesnych ciężarówkach jest to przedział 400 obrotów na minutę, musi być dużo biegów.
w skrzyni można dołożyć w choince - na głównym wałku jeszcze drugą ilość trybów, jednak wystarczy aby zmienić przełożenie główne i na tych samych biegach (trybach) mamy inny zakres obrotów.
więc w zasadzie standardowa skrzynia ZF jest czterobiegowa z podwójną zmianą głównego przełożenia: jedno górna dolna skrzynia, drugie połówki.
I sama skrzynia,mimo,że ma 16 biegów jest bardzo prosta w budowie,bo składa się z głównej przekładni czterobiegowej+dwie przekładnie dwubiegowe,jedna od podziału na skrzynie niską i wysoką,a druga od połówek.Na lewarku są właśnie od tego te dwa przełączniki.Jednym przechodzi się ze skrzyni niskiej na wysoką,a drugim zmienia się połówki.Można też w niektórych rozwiązaniach przechodzić ze skrzyni niskiej na wysoką poprzez energiczne popchnięcie lewarka z pozycji luzu w prawo,jest to tzw."przebitka".W MB Actrosie do włączania półbiegów służy ten przycisk na lewarku z lewej strony.
jeszcze dodam, że jeżeli uszkodzeniu ulegnie jeden tryb powiedzmy najwyższego biegu, to skutkiem tego nie będzie "chodzić" bieg 4 dół i góra, oraz 8 dół i góra.
Dobra chłopaki ja to wszystko rozumie jak działa skrzynia
tylko chodzi mi oto że jade naprzykład na 3 i chce zejsc na 2i pół co robie,albo jade na 4 i chce skoczyc na 4i pół lub zasada przeskoku o półtorej biegu.
NIE! Przałącznik licząc od dołu - pionowy - to zakres skrzyni (mała/duża), poziomy to przełącznik półbiegów a ten przycisk w gałce to ComfortShift, charakterystyczny dla MANa (tak więc uzywasz tego zamiast sprzegła) . Jasno napisałem?? Chyba nie trzeba rysować??
Użytkownicy przeglądający to forum: Ahrefs [Bot] i 22 gości
Nie możesz tworzyć nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów
Witaj. Na tej stronie używamy ciasteczek. Strona korzysta z plików
cookies w celu realizacji usług i zgodnie z §3
Polityki
prywatności. Zamknięcie tego komunikatu oznacza zgodę na
ich zapisywanie na Twoim komputerze. Możesz określić warunki
przechowywania lub dostępu do nich w Twojej przeglądarce.
Wyrażam zgodę