wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://fox.wagaciezka.com/ |
|
Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ http://fox.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=18745 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | marctos [ 04 lut 2009, 18:32 ] |
Tytuł: | Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Czy jest gdzieś ujęte w jaki sposób należy przewozić palety, w tym wypadku z kostką brukową. Jest naczepa platforma, bez burt, czy taki towar według prawa może jechać na takim czymś? Oczywiście odpowiednio spięty i ofoliowany. My mamy obawy takie coś przewozić w taki sposób, jednak można spotkać wiele takich przypadków. |
Autor: | Cyryl [ 04 lut 2009, 19:17 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
tu trzeba rozpatrzyć dwie sprawy: 1. w jakim stopniu jest zabezpieczona kostka brukowa na poszczególnych paletach, 2. jeżeli dobrze to jak zabezpieczyć całość. jeżeli palety nie będą wystarczająco opakowane to nie nadają się do transportu i będa przez kontrolujących traktowane jak ładunek luzem. natomiast jeżeli jest na paletach OK, trzeba się zastanowić jakie siły występujące podczas jazdy musimy zniwelować zabezpieczeniem. jeżeli przyjmiemy, że kostka będzie ważyła 25 ton to na przód będzie naciskała podczas hamowania z siłą 20 ton i na boki oraz do tyłu z siłą 12,5tony. ściana przednia w standardowej naczepie jest tak skonstruowana, żeby wytrzymać nacisk 5 ton, ale zostaje jeszcze 15t. zastosowanie pasa przez zwykłe opasanie to zniwelowanie tylko 400 kg w ruchu poziomym, czyli gdybyśmy nawet użyli w ten sposób 37 pasów byłoby mało. aby więcej zniwelować trzeba pod palety zastosować gumy przeciwpoślizgowe. to jest zupenie wystarczające, ale trzeba jeszcze pospinać każdy rząd zabezpieczając przed przewróceniem się palet na boki. więc reasumując jeżeli mamy 24 palety z 25 tonami kostki brukowej dobrze zabezpieczonej na paletach ustawiamy tak: 6 w poprzek na środku skrzyni ładunkowej aby nie przeciążyć osi napędowej, dalej w 9 rzędach po 2 palety także w poprzek. wystarczy ustawić te palety na gumach przeciwpoślizgowych (pod jedną paletę wystarczy włożyć dwa kawałki widoczne od zewnątrz) i każdy podwójny rząd spiąć jednym pasem, czyli użyć 9 pasów. takie są wymagania BAG, więc ITD też uzna takie zabezpieczenie jako wystarczające. |
Autor: | marctos [ 04 lut 2009, 19:23 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Dziękuję za odpowiedź. Kostka jest owinięta folią bardzo szczelnie i mocno, nie masz by coś wyleciało. Czyli mogę jak co mieć bez burt ale z matami antypoślizgowymi. Teraz moje następne pytanie, kto to u nas sprzedaje(może być www). W sklepach które znam takiego czegoś nie mieli. Musi to być cała podłoga wyłożona, cze mogą być paski np wpoprzek. Czy jest zaś jakiś przepis mówiący ile te paski ewentualnie muszą mieć? jeszcze raz dziękuję za odp, jest mi to bardzo pomocne. |
Autor: | Cyryl [ 04 lut 2009, 19:24 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
to powinna być gruba folia termokurczliwa, lub zwykły strecz dodatkowo spięty dwoma taśmami plastikowymi. |
Autor: | Igor [ 04 lut 2009, 20:09 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Wydaje mi się, że koledze marctos chodziło w tym przypadku o rozmiar mat antypoślizgowych. Maty te, zazwyczaj mają rozmiar około 20cm/20cm, i podkłada się je na rogach palet. Może i są jakieś większe rozmiary, ale my zawsze takie mieliśmy na stanie, ja sam nie spotkałem się jeszcze z innym rozmiarem. Co do tego, jak jest zabezpieczona kostka brukowa na palecie, to jeśli nie jest dobrze pospinana stalowymi/aluminiowymi/plastikowymi opaskami to nawet najlepiej ponaciągana folia i strecz nic nie pomogą. |
Autor: | marctos [ 04 lut 2009, 20:20 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Jak owijarka owija to jest owijana folią i taką białą opaską do okoła, chyba dwie czy trzey. Teraz sprawa gdzie je dostane, na allegro nie znalazłem, może w trucku będą coś mieli. Zawsze takie coś się sprzyda na wszelki wypadek. |
Autor: | luksmaster12 [ 05 lut 2009, 17:17 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
No przepraszam Cyryl ale przednia ściana naczepy powinna wytrzymać od 20 do 30 ton a nie do 5. |
Autor: | Cyryl [ 05 lut 2009, 20:19 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
kolega Marctos: wystarczający jest sposób nr 1. kolego Luksmaster12 nie wiem skąd wpadleś na taki pomysł. gdyby przednia ściana była w stanie wytrzymać nacisk 30 ton, to proszę zauważyć, że przy nacisku wyżej niż 1m powinna się cała naczepa unieść, jeżeli rama miałby zachować sztywność. jeżeli nawet ściana wytrzymałaby owe 30 ton to i tak wygięłaby się do przodu, bo zwykła rama nie wytrzymałaby takiego momentu. czyli rama, mocowanie ściany przedniej i sama ściana musiałyby wytrzymać obciążenie 6 krotnie większe. miałoby to konsekwencje nastepujące: 1. naczepa pusta ważyłaby gdzieś około 15 ton, czyli ładowność zmniejszyłaby się z 25 do 15 ton, 2. naczepa kosztowałaby nie 30 tyś euro tylko 90 tyś euro. są budowane naczepy specjalistyczne, ale one kosztują majątek, natomiast jeżeli naczepa jest standardowa to jej ściana przednia musi wytrzymać nacisk 5 ton inaczej nie dostanie homologacji. podobnie rzecz ma się w przypadku zaczepów do pasów, jeżeli na zaczepie nie ma wybitej cechy, zaczep taki może wytrzymać do 2 ton. ponieważ przeciętny pas ma wytrzymałość właśnie 2 ton, jeżeli kierowca przypnie do jednego zaczepu dwa pasy to wiadomo że: 1. nie ma pojęcia o mocowaniu ładunku, 2. służby kontrolujące nie policzą mu tego drugiego pasa. ps. są produkowane naczepy z podłogami o współczynniku tarcia 0,6 i więcej (na moich Obornickich Spotkaniach Logistycznych 2008 Koegel jedną taką wystawiał) wtedy nie potrzeba stosować mat/gum przeciwpoślizgowych. przyjmuje się, że mokra lub zaolejona podłoga to 0,1, podłoga deski/płyty sklejkowe/tekstolitowe - 0,3 i maty/gumy - 0,6. |
Autor: | marctos [ 05 lut 2009, 20:24 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Wielkie dzięki |
Autor: | Cyryl [ 05 lut 2009, 21:29 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
jeszcze jedna uwaga przy stosowaniu mat/gum przeciwpoślizgowych. podkładając je trzeba tak ustawić, aby po postawieniu palety/ładunku były wyraźnie widoczne z zewnątrz, aby nie mieć kłopotów przy kontroli. nawet jeżeli stosunek powierzchni poza paleta i pod paletą będzie 50/50. |
Autor: | marctos [ 05 lut 2009, 21:51 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Rozumię, improwizacja. |
Autor: | Marcin_mje [ 05 lut 2009, 21:53 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
A możesz powiedzieć, gdzie znalazłeś takowe maty? |
Autor: | marctos [ 05 lut 2009, 22:08 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
W sklepie z częściami do ciężarówek. Kupisz spokojnie w suderach itp. Jest nawet w trucku bodajże człowiek który sprzedaje pasy i takie maty. Przeważnie te oferty jego były na pierwszych stronach ale tych już z ogłoszeniami. |
Autor: | Ketchup87 [ 07 lut 2009, 13:37 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
Cytuj: kolega Marctos: wystarczający jest sposób nr 1.
A ja się podłączę do tematu. Co w sytuacji, kiedy ucha wypadają rzadziej niż palety? Dzieję się tak kiedy palety są układane w poprzek, po dwie.
kolego Luksmaster12 nie wiem skąd wpadleś na taki pomysł. gdyby przednia ściana była w stanie wytrzymać nacisk 30 ton, to proszę zauważyć, że przy nacisku wyżej niż 1m powinna się cała naczepa unieść, jeżeli rama miałby zachować sztywność. jeżeli nawet ściana wytrzymałaby owe 30 ton to i tak wygięłaby się do przodu, bo zwykła rama nie wytrzymałaby takiego momentu. czyli rama, mocowanie ściany przedniej i sama ściana musiałyby wytrzymać obciążenie 6 krotnie większe. miałoby to konsekwencje nastepujące: 1. naczepa pusta ważyłaby gdzieś około 15 ton, czyli ładowność zmniejszyłaby się z 25 do 15 ton, 2. naczepa kosztowałaby nie 30 tyś euro tylko 90 tyś euro. są budowane naczepy specjalistyczne, ale one kosztują majątek, natomiast jeżeli naczepa jest standardowa to jej ściana przednia musi wytrzymać nacisk 5 ton inaczej nie dostanie homologacji. podobnie rzecz ma się w przypadku zaczepów do pasów, jeżeli na zaczepie nie ma wybitej cechy, zaczep taki może wytrzymać do 2 ton. ponieważ przeciętny pas ma wytrzymałość właśnie 2 ton, jeżeli kierowca przypnie do jednego zaczepu dwa pasy to wiadomo że: 1. nie ma pojęcia o mocowaniu ładunku, 2. służby kontrolujące nie policzą mu tego drugiego pasa. ps. są produkowane naczepy z podłogami o współczynniku tarcia 0,6 i więcej (na moich Obornickich Spotkaniach Logistycznych 2008 Koegel jedną taką wystawiał) wtedy nie potrzeba stosować mat/gum przeciwpoślizgowych. przyjmuje się, że mokra lub zaolejona podłoga to 0,1, podłoga deski/płyty sklejkowe/tekstolitowe - 0,3 i maty/gumy - 0,6. |
Autor: | Cyryl [ 07 lut 2009, 15:04 ] |
Tytuł: | Re: Przewóz kostki brukowej platformą a prawo/ |
trzeba pasy mocować do ramy, pamiętając, aby końce nie dyndały swobodnie. mocowanie przez burty nie zostanie uznane, tylko pod burtami. jeszcze uwaga co do pasów: założony na ładunek pas, który ma zabezpieczać mający nie zamkniętą klamrę przez służby kontrolujące (ITD, BAG) nie zostanie uznany jako zabezpieczenie. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |