wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://fox.wagaciezka.com/ |
|
ADR - podstawowe informacje http://fox.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2167 |
Strona 1 z 8 |
Autor: | Pazdz [ 05 sty 2006, 22:33 ] |
Tytuł: | ADR - podstawowe informacje |
Ok to najpier podam definicję słownikową: ADR - jest to Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych (od 1997 roku stanowi również przepisy krajowe w krajach UE*), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 roku (z franc. l'Accord europeen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route; z ang. European Agreement concering the international carriage of Dangerous Goods by Road). Polska przystąpiła do Umowy ADR 6 czerwca 1975 roku (Dz.U. Nr 35, poz. 189 i 190 z późn. zmianami). Aktualna wersja Umowy ADR pochodzi z 1 stycznia 2003 roku (Dz.U. z 2002r. Nr 194, poz. 1629 z późn. zmianami. * w tym także krajów ubiegających się o członkostwo w UE. Następnie przychodzi na myśl takie pojęcie jak towar niebezpieczny. Otóż jest to taki materiał, czy też przedmiot, którego transport jest całkowicie zabroniony, albo dopuszczony na określonych prawem warunkach (czyli na Umowie ADR). Główny cel tych przepisów (regulujących przewóz ładunków niebezpiecznych) to wyeliminowanie albo ograniczenie przwozu tych ładunków, by zmniejszyć prawdopodobienstwo zainstnienia wypadku oraz rozmiaru ewentualnych szkód. Przepisy te powinny umozliwiać transport takich ładunków w maksymalnie bezpieczny sposób, dlatego działania te nie powinny zmierzać do celu całkowitego zakazu. Powinny również ułatwiać taki typ transportu poprzez stosowanie efektywnych, sprawdzonych i uzasadnionych ekonomicznie rozwiązań. Towary niebezpieczne, które podlegają przepisom ADR dzieli się na 13 klas wyodrębnionych na podstawie zagrożenia dominującego. Towarom tym przypisują indywidulne lub grupowe numery rozpoznawcze UN. Numer UN to czterocyfowy numer rozpoznawczy materiału lub przedmiotu, pochodzący z przepisów ONZ. Oprócz podziału na zagrożenia dominujące, taki towar może charkateryzować się dodatkowymi zagrożeniami, np. materiał palny, trujący klasy 3. spełnia, oprócz kryteriów zapalności (odpowiadających klasie 3.) również ktyteria toksyczne (odpowiadające klasie 6.1). Dlatego też towar przed nadaniem do przwozu przechodzi procedurę klasyfikacyjną. KLASY TOWARÓW NIEBEZPICZNYCH: 1. - Materiały i przedmioty wybuchowe 2. - Gazy 3. - Materiały ciekłe zapalne 4.1 - Materiały stałe zapalne i materiały samoreaktywne, materiały wybuchowe odczulone 4.2 - Materiały samozapalne 4.3 - Materiały wytwarzające w zetknięciu z wodą gazy palne 5.1 - Materiały utleniający 5.2 - Nadtlenki organiczne 6.1 - Materiały trujące 6.2 - Materiały zakaźne 7 - Materiały promieniotwórcze 8 - Materiały żrące 9 - Różne materiały i przedmioty niebezpieczne Aby móc przewozić takie towary, kierowca musi przejść przez szkolenie, na podstawie którego dostaje zaświadczenie że przeszedł taki kurs. Jeszcze parę lat temu (przynajmniej w Polsce) nie było wymagane takie zaświadczenie. Ażeby nie było, że jestem wielka głowa, napisałem to w opraciu o książkę TOWARY NIEBEZPIECZNE W TRANSPORCIE DROGOWYM. Jesli ktoś ma jakieś pytania, to chętnie na nie odpowiem w miarę możliwości... Jeśli chodzi o firmy transportowe to w większości z nich (no chyba, że wywrotki) od kierowców jest wymagane zaświadczenie ADR oprócz klas 1 i 7. Niektóre firmy organizują takie szkolenia dla swoich kierowców (i wtedy kierowca nie płaci za kurs), zazwyczaj te bogatsze, a niektórych tych biedniejszych kierowca sam musi na własny koszt ukonczyć taki kurs. Nie jestem pewien, ale obiło mi się o uszy, że pracodawca jest zobowiązany wysłać kierowcę na taki kurs lub zwrócić jego koszt... ....myslę, że nasz najbardziej doświadczony user Cyryl, będzie coś wiedzieć na ten tamat... |
Autor: | Mariusz [ 05 sty 2006, 23:39 ] |
Tytuł: | |
Lista numerów ONZ najczęściej spotykanych w transporcie drogowym substancji niebezpiecznych. http://truck66.republika.pl/adr.doc |
Autor: | lukaszml [ 06 sty 2006, 15:50 ] |
Tytuł: | |
No ściągłem sobie te numery, dosyć ciekawe i troche tego jest... |
Autor: | Pazdz [ 06 sty 2006, 16:43 ] |
Tytuł: | |
Też oglądałem ten dokument i jest w nim sporo braków. Nom, ale według autora są to najczęściej spotykane towary... |
Autor: | Mariusz [ 09 sty 2006, 1:33 ] |
Tytuł: | |
dokładnie to jest niepełna lista towarów, brakuje tutaj nawet kodów bardzo pospolitych sybstancji chemicznych |
Autor: | Cyryl [ 09 sty 2006, 15:31 ] |
Tytuł: | |
a kiedy to te zaświadczenia nie były wymagane? jeszcze nie tak dawno 4-5 lat temu pojazdy przewożące ADR-y w sztukach przesyłki musiały mieć dodatkowo świadectwo ze stacji diagnostycznej, które robiono przy przeglądzie rejestraczyjnym za 84 zł. kiedyś 14 dniowy kurs był kończony egzaminem i zdarzały się przypadki oblania. teraz kurs dla 10 kierowców można zorganizować w 48 godzin i wszyscy muszą zdać. wydaje mi się, że w tej chwili przepisy są bardziej liberalne niż 10 lat temu, a ja pierwsze uprawnienia na przewóz ADR-ów robiłem ponad 10 lat temu. |
Autor: | Pazdz [ 09 sty 2006, 15:41 ] |
Tytuł: | |
A no to sorki. Dobrze, że zuważyłeś bo wciskałbym kit userom. Ale wydaje mi się, że kiedyś jak ojciec jechał na ADRach to normalnie mogłem z nim jechać. Może jestem w błędzie, ale nie pamiętam dokładnie... |
Autor: | Cyryl [ 09 sty 2006, 18:39 ] |
Tytuł: | |
1 określenie "kiedyś" jest dla mnie bardzo abstrakcyjne, 2 określenie "na ADR-ach" również. nie wyszystkie ilości substancji ADR i formy ich opakowania wymagają odpowiedniego traktowania. np. alkohol w małych opakowaniach do 2 litrów (zdaje się) można przewozić jak normalny towar, natomiast w wiekszych jest już traktowany jak ciecz łatwopalna. co do tej listy, dołączona jest lista numerów rozpoznawczych zagrożenia, ów numer umieszczony jest w dolnej części talicy pomarańczowej na cysternie, natomiast w górnej jej części jest numer UN substancji. dodać należy, że umowa ADR to nie jest jak pisze kolega Paździch :"ADR - jest to Umowa Europejska dotycząca międzynarodowego przewozu towarów niebezpiecznych (od 1997 roku stanowi również przepisy krajowe w krajach UE*), sporządzona w Genewie dnia 30 września 1957 roku", ale jest to umowa dotycząca tylko i wyłącznie transportu drogowego. wymagania transportu materiałów niebezpiecznych morzem, drogą lotniczą, czy koleją są zawarte w innych umowach. jednak numery identyfikacyjne substancji UN dla wszystkich tych umów są jednolite. |
Autor: | Pazdz [ 09 sty 2006, 19:45 ] |
Tytuł: | |
Pisząc to miałem na myśli tylko i wyłącznie transport drogowy, gdyż doskonale wiem, ze na inna środki transportu obowiązują inne umowy (np. morski IMDG) i informacje pobierałem z podręcznka pt. TOWARY NIEBEZPIECZNE W TRANSPORCIE DROGOWYM. Pojęcie "na ADRach", co oznacza wieźć ładunek niebezpieczny (podlegający tym przepisom) jest to słowo potoczne i bynajmniej ja spotkałem się z tym określeniem czesto... Oczywiście nie twierdzę, że nie może wydawać się ono nieco abstrakcyjne |
Autor: | Trc [ 21 sty 2006, 12:37 ] |
Tytuł: | |
Nie jestem znawcą w dziedzinie ADR (miałem z tym nie wielką styczność, mój tato jeździł kiedyś na ADRach) ale jeżeli ktoś potrzebowałby jakiś dokładnych informacji związanych z transportem materiałów niebezpiecznych to posiadam bardzo obszerną "fachową" książke w której można znaleźć naprawdę dużo na temat samochodowego przewozu materiałów niebezpiecznych. Jeżeli ktoś będzie potrzebował jakiś informacji, służę pomocą, jeżeli tylko będą informacje na interesujący Was temat w tej książce to pomogę. |
Autor: | Cyryl [ 21 sty 2006, 13:28 ] |
Tytuł: | |
więc ja przeszedłem w życiu kilka szkoleń na przewóz materiałów niebezpiecznych ADR, woziłem je, w tej chwili nadzoruję w firmie takie przewozy, chociaż nie mam papierów doradcy (takie specjalistyczne szkolenie zakończone surowym egzaminem). osoba z takimi papierami powinna być zatrudniona w firmie, która para się przewozami ADR, lub z tą firmą współpracować. |
Autor: | Mariusz [ 02 lut 2006, 3:54 ] |
Tytuł: | |
Tutaj macie bardzo szczegółową listę kodów. ID Numbers 1001 - 1199 ID Numbers 1201 - 1400 ID Numbers 1401 - 1600 ID Numbers 1601 - 1800 ID Numbers 1801 - 2000 ID Numbers 2001 - 2200 ID Numbers 2201 - 2400 ID Numbers 2401 - 2600 ID Numbers 2601 - 2800 ID Numbers 2801 - 3000 ID Numbers 3001 - 3200 ID Numbers 3201 - 3358 ID Numbers 8000 - 9500 |
Autor: | Zbyszek [ 11 lut 2006, 0:08 ] |
Tytuł: | |
jeśli potrzebujecie całego zestawu kodów UN towarów niebezpiecznych to zapraszam na strone www.translan.pl znajdziecie tam również inne informacje które mogą w praktyce być wykorzystane podczas transportu a szczególnie towarów ADR mała uwaga do jednej z wypowiedzi numer zagrożenia jest na górze tablicy a numer UN towaru na dole. podczas przewozu w pojeżdzie może znajdować sie jedynie załoga pojazdu (żadnych pasażerów na gapę i "czarnych stóp") odpowiednie zaświadczenie dotyczące pojazdu jest wymagane tylko dla pojazdów przewozacych niektóre towary ADR na wszystkie pytania związane z tematem ADR chętnie odpowiem piszcie na zbyszek@translan.pl |
Autor: | orzech555 [ 12 lut 2006, 11:07 ] |
Tytuł: | |
Czy firanka mozna przewozic ADR-y ?? |
Autor: | Mihu [ 12 lut 2006, 11:40 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Czy firanka mozna przewozic ADR-y ??
A dlaczego nie? Może wozić farbę lub inne tym podobne artykuły...
|
Autor: | Cyryl [ 12 lut 2006, 17:13 ] |
Tytuł: | |
otóż nie zawsze. wozimy ADR-y z Niemiec i jest taka jedna fabryka, która nie ładuje firanek. a produkują klasę 3 w szukach przesyłki, czyli w: beczkach, hobokach i puszkach pakowanych w kartonach. firanka, aby przewozić takie rzeczy musi mieć: na krawędziach wystające blachy zapobiegające przesunięciu się ładunku na zewnątrz, komplet desek umożliwający zastosowanie stopbary poprzeczki zabezpieczającej przesunięciu się ładunku do przodu bądź tyłu. na naczepie burtowej beczki mogą być przewożone luzem, bądź na paletach foliowane, natomiast na firance na jednej palecie mogą być ustawione tylko 3 beczki, ponad to na górze musi być druga paleta i całość spięta. ogólnie rzecz biorąc w wiekszości firm starej UE odmawia się ładowania ADR-ów na firanki. ale bywają ładunki z innych klas np. 8 jak soda kaustyczna, pakowana w workach jak cement i we wszystkich krajach każdy załaduje na firankę, która ma po 3 deski w górę. |
Autor: | Pazdz [ 12 lut 2006, 17:26 ] |
Tytuł: | |
Ale są firanki, które mają burty. Np. mój ojciec miał burty w Wieltonce. |
Autor: | Mariusz [ 12 lut 2006, 17:47 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Czy firanka mozna przewozic ADR-y ?? ja widziałem nawet wywrotki jeżdzace z ADR-ami przewożace materiały klasy 6.1 (trujące)
|
Autor: | Denis [ 12 lut 2006, 18:24 ] |
Tytuł: | |
Cytuj: Ale są firanki, które mają burty. Np. mój ojciec miał burty w Wieltonce
Te naczepy fachowo nazywają się burto-firanki
|
Autor: | Cyryl [ 12 lut 2006, 21:04 ] |
Tytuł: | |
ja mówiłem o typowych firanka, natomiast 6.1 to są materiały trujące. mogą być przewożone w róznoraki sposób od cystern, przez silosy, wywrotki, kontenery, po normalne plandeki. |
Strona 1 z 8 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |