wagaciezka.com - Forum transportu drogowego
http://fox.wagaciezka.com/

[Scania, Irizar] Turbina
http://fox.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=12519
Strona 1 z 2

Autor:  scaniairizar [ 10 sty 2008, 18:26 ]
Tytuł:  [Scania, Irizar] Turbina

Witam.

Mam mały problem z turbiną w Scanii Irizar z silnikiem 420. Wydaje się jakby była mało wydajna albo komputer świrował. Nie mam pojęcia jak to się wszystko zachowuje w tych motorach, dlatego też proszę Was o pomoc. Czy jest jakiś inny sposób w tej Scanii na sprawdzenie turbiny po za podpięciem zegara i czy może być jeszcze jakaś przyczyna tego ze auto jest mułowate ?

Pozdrawiam serdecznie

Aha.. no i nie wiem czy to jest HPI czy 'zwykły', a tak w ogóle to jak to odróżnić ?

Autor:  januszko76 [ 10 sty 2008, 18:53 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Kolego sprawdź sobie filtr powietrza, kolektor wydechowy, szczelność intercoolera, gumy łączące intercooler z ssącym kolektorem oraz czujnik ciśnienia doładowania.

Autor:  Filip85 [ 10 sty 2008, 22:21 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Jeżeli chodzi Ci o typ silnika czy jest on z pompowtryskiwaczami typu HPI czy PDE (bo pompa wtryskowa to pewnie jasne :wink: ) to w silniku z pompowtryskiwaczami typu PDE przewody elektryczne wchodzą do pokrywy zaworów-czego w HPI nie ma.
Co do turbiny to jakie są objawy, bo najczęstrzą przyczyną słabego i dymiącego silnika jest zamarzający intercooler o tej porze roku.

Autor:  scaniairizar [ 11 sty 2008, 17:48 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

aa to mi się wyjaśniło. w takim razie to nie jest HPI.


objawy są takie, iż auteczko ogólnie sprawe przedstawiając jasno 'nie zbiera się' i lekko przydymia. Zdarza się też ze na prostej drodze trzeba mu zredukowac bo nie odejdzie, oczywiście na pusto.


Normalnie powinno się ruszac z 2 biegu, a ten z 2 biegu to się męczy jakby z 4 ruszał. Ma przebieg ok 300 tysięcy, a motor zachowuje się gorzej niż w starym, który ma przejechane prawie 900 tysięcy km.

Autor:  Filip85 [ 12 sty 2008, 0:09 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Ciekawy jeszcze jestem czy wyskakują Ci jakieś błędy i czy silnik pracuje nierówno jeśli nie to najprawdopodobniej intercooler masz przymarznięty.
We własnym zakresie mógłbyś go przeczyścić bo w zimę często zdarza się że osiadająca wilgoć zbiera się w nim i zamarza powodując przyblokowanie ciśnienia doładowania co objawia się słabymi osiągami i dymieniem jest to dość proste.
Najlepiej jak postawił byś busa na ciepłej hali lub chociaż żeby zagrzał się na postoju odkręcasz opaskę gumy intercoolera z kolektora ssącego(zobacz czy w gumie znajduje się wilgoć jeśli tak to na pewno jest przymarznięty) ustawiasz ją w bok i dajesz mu maksymalne obroty tak przez 15 sekund i czynność tą poważasz aż do jego opróżnienia.
Druga rzeczą którą możesz zrobić to przeczyścić mu czujnik ciśnienia doładowania który znajduje się na kolektorze ssącym przykręcony jest dwiema śrubkami m6.
Jeśli to nic nie da to widzę jedynie diagnostykę na serwisie.
Jest wiele podzespołów które w razie usterki ograniczają moment obrotowy w celu ochrony silnika np.czujnik ciśnienia i temperatury doładowania.

Autor:  MAN [ 12 sty 2008, 9:48 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Cytuj:
Najlepiej jak postawił byś busa na ciepłej hali lub chociaż żeby zagrzał się na postoju odkręcasz opaskę gumy intercoolera z kolektora ssącego(zobacz czy w gumie znajduje się wilgoć jeśli tak to na pewno jest przymarznięty) ustawiasz ją w bok i dajesz mu maksymalne obroty tak przez 15 sekund i czynność tą poważasz aż do jego opróżnienia.
Życzę powodzenia z takimi eksperymentami to na pewno turbina będzie do wymiany. Turbina nie może pracować bez obciążenia czyli w roszczelnionym układzie dolotowym do kolektora ponieważ turbina dostanie za duże obroty co może skutkować uszkodzeniem mechanicznym jej. Po za tym jak by była wilgoć miedzy intercoolerem a kolektorem ssącym to i tak wszystko przeleci bez ściągania przewodu z intercoolera do silnika i zostanie wszystko spalone.
Jeśli diagnostyka silnika nic nie wykazała to zacznij od sprawdzenia filtra powietrza oraz filtrów paliwa

Autor:  scaniairizar [ 12 sty 2008, 11:13 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Ok. Dziś się za to wezmę, a wieczorem opisze spostrzeżenia. Mam nadzieję że coś to da.

Na szczęście nie ma teraz dużo jazdy, to jest trochę czasu.


pozdrawiam!

EDIT:
Po dzisiejszych obserwacjach stwierdziłem wodę w intercoolerze.

I moje pytanie brzmi: Jak ją usunąć ?

Autor:  Filip85 [ 13 sty 2008, 12:33 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Cytuj:
Życzę powodzenia z takimi eksperymentami to na pewno turbina będzie do wymiany. Turbina nie może pracować bez obciążenia czyli w roszczelnionym układzie dolotowym do kolektora ponieważ turbina dostanie za duże obroty co może skutkować uszkodzeniem mechanicznym jej.
:shock: No po godzinnej pracy na wysokich obrotach to mogłoby się coś jaj stać ale nie po kilkusekundowej.
Cytuj:
Po za tym jak by była wilgoć miedzy intercoolerem a kolektorem ssącym to i tak wszystko przeleci bez ściągania przewodu z intercoolera do silnika i zostanie wszystko spalone.
Jeszcze chyba nie widziałeś co może nazbierać się w intercool-erze ja widziałem wylatujące kawałki lodu wielkości jabłka i strumienie wody ,skoro uważasz że to może zostać przepalone przez silnik to spoko bo mi się wydaje że raczej będzie mu ciężko :/

Najprostrzym i skutecznym sposobem jest zagrzanie intercoolera np przez nadmuch ciepłego powietrza z zewnątrz i przedmuchanie go za pomocą turbiny przy odkręconej gumie z kolektora ssącego i skierowania jej w bok ,no oczywiście można go wyciągnąć i przeczyścić na zewnątrz, lub też niech silnik sam sobie radzi jak Ci to sugeruje kolega MAN

Autor:  MAN [ 13 sty 2008, 12:49 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Cytuj:
Jeszcze chyba nie widziałeś co może nazbierać się w intercool-erze ja widziałem wylatujące kawałki lodu wielkości jabłka i strumienie wody ,skoro uważasz że to może zostać przepalone przez silnik to spoko bo mi się wydaje że raczej będzie mu ciężko
Chciałbym zobaczyć te kawałki lodu wielkości jabłka skoro intercooler to nic innego jak chłodnica w której żeberka mają średnice powiedzmy palca to w jaki sposób przeleci przez intercooler jabłko gdy średnica rurki na to nie pozwala. Wodę w układzie sącym zawsze silnik przepali bo to nie jest tak jak byś nagle wlał wiadro wody do kolektora tylko z powietrzem wyciągnie wilgoć z intercoolera. W końcu jak pada deszcz to silnik nie zaciąga suchego powietrza tylko wilgotne i jakoś sobie z tym radzi

Autor:  Filip85 [ 13 sty 2008, 13:03 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Cytuj:
Wkońcu jak pada deszcz to silnik nie zaciaga suchego powietrza tylko wilgotne i jakoś sobie z tym radzi
I tu masz całkowitą racje dzieje się tak np w okresie jesiennym ale w zime jadąc po trasie wilgoć zamarza i zatyka te kanaliki co powoduje przyblokowanie ciśnienia doładowania i czy nie wydaje Ci się że jazda z zamarzniętym intercoolerem nie wpływa bardziej niszcząco na turbo sprężarke niż przedmuchanie niom intercoolera.

Autor:  MAN [ 13 sty 2008, 13:24 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Nie miałem jeszcze takiego przypadku aby intercooler mi zamarzł, chyba że by było na dworze -20-30 stopni, bo przy wyższej temperaturze intercooler powinien osiągnąć temperaturę dodatnią, przy rozgrzanym silniku pod obciążeniem z turbiny do intercoolera leci ciepłe powietrze które zostało ogrzane przez turbo sprężarkę oraz w samym procesie sprężania powietrza

Autor:  scaniairizar [ 13 sty 2008, 14:04 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

w takim razie chyba udam sie do serwisu scanii bo i tak muszą mi wykasowac błędy retardera, bo olej zmieniałem i połapał błędy poziomu oleju.

Troche boje sie odkręcac rure od intercoolera i wykręcac na obroty.. ale zobacze co powiedzą w serwisie.


Pozdrawiam

Autor:  Filip85 [ 13 sty 2008, 14:08 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Racja tak powinno być. Nie wiem może Man tego problemu nie ma, ale w Scanii ten problem występuje, najczęściej spada moc silnika i zaczyna kopcić i w większości przypadków nie występują kody usterek.
Co do lodu wielkości jabłka to może trochę przesadziłem ale naprawdę były to spore kawałki które mogły by uszkodzić np czujnik ciśnienia doładowania.

Jak wrócisz z service to daj nam znać co i jak :D

Autor:  scaniairizar [ 14 sty 2008, 21:22 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Witam!

Pojechałem dziś z kierowcą do serwisu Scanii w Krakowie. Mechanik był zszokowany że woda w intercoolerze, ale stwierdził że wykręci intercooler i spróbuje ją wylac. Koleś wykręcił intercooler, ale woda ani nie ma zamiaru wyleciec. Poszli po mistrza serwisu, ten wpadł na genialny pomysł, taki jak tu własnie kolega opisał - odkręcic rure i potrzymac na obrotach - odkręcili, wsiadł 'spec' z serwisu i daje po garach. Mówimy mu, chłopie, nie tak ostro! ale ten mówi ze tak trzeba... i nagle z za autobusu dym i olej na ścianie.

i własnie prawda mistrz serwisu scanii w Krakowie skończył nam turbine, a auto zostało do końca tygodnia na warsztacie.

a komentarz mechanika 'o kurde! przesadziłem z tym gazowaniem'

to żeś sie facet w pore skapł.

Mój tata był potem u prezesa oddziału na rozmowie i podobno serwis ma na swój koszt wymienic turbine, intercooler i podzespoły które mogły ulec awarii w skutek działań pracownika.


Pozdrawiam!


p.s. byłem zszokowany, bo zawsze do serwisu jezdzimy z autokarami, zawsze dawali sobie rady a tu taki klops!

Autor:  Filip85 [ 14 sty 2008, 21:42 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Hmm.....
To pierwszy taki przypadek o którym słysze :/ osobiście nigdy jeszcze mi coś takiego się nie przytrafiło żeby turbina rozpadła się przy czyszczeniu intercoolera.
No ale w tym wypadku muszę przeprośić kolege MAN-a.

Autor:  wojtas949 [ 14 sty 2008, 21:51 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

No to ładnie sie porobiło,,,,,i to w serwisie....
ale za to dostaniesz nową turbinke i to z montażem za free...

Autor:  januszko76 [ 14 sty 2008, 21:55 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Owszem jest to możliwe przy zużytym oleju zimnym silniku maksymalne obroty silnika. Spotkałem sie z czymś takim i też w serwisie Scanii

Autor:  scaniairizar [ 15 sty 2008, 12:27 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Dziś montują już w aucie nową turbine, ale intercooler zostaje ten sam. podobno jakoś go wyczyścili.

ja tego niestety nie oglądnę bo jestem chory. ;(

Miejmy nadzieje że teraz wszystko bedzie w jak najlepszym porządku :)

chłopaki ze scanii sie starają bo podobno tam awantura była jakich mało. prezes rzucał czym popadnie, ale dzięki temu mam nową turbinke:)

pozdrawiam!

Autor:  dominik 2004 [ 15 sty 2008, 16:30 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Najlepszy sposób na intercooler to wywiercić w nim na dole otwór 3 mm i na zgaszonym silniku woda swobodnie wypływa potem wkręcamy wkręt w otwór i po sprawie

Autor:  zwoltrans [ 15 sty 2008, 19:08 ]
Tytuł:  Re: Turbina w Scanii Irizar 124L 420

Kolega tak zrobil w manie tga 410 i to pomaga

Strona 1 z 2 Strefa czasowa UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/