wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://fox.wagaciezka.com/ |
|
Złapanie "gumy" http://fox.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=16851 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | dr.mic [ 29 wrz 2008, 5:40 ] |
Tytuł: | Złapanie "gumy" |
Witam wszystkich, to moj pierwszy post. Jezdze Iveco Daily do 3,5t na blizniakach. Od czasu do czasu trafi mi sie jakas niedaleka trasa (100 do 600km) po PL. Mam pytanie do doswiadczonych kolegow ktorzy wykonuja zawod kierowcy na codzien. Jak poznac ze zlapalem gume na blizniakach, kiedy auto jest puste albo zaladwane? |
Autor: | Mr.X [ 29 wrz 2008, 9:57 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
na pusto ciężko poznać. W załadowanym aucie widać jakby ja jednej stronie było mniej powietrza w bliźniaku, a w rzeczywistości srodkowe koło może mieć kapcia. Poprostu sprawdzać te koła w miarę często Na trasie możesz jeszcze usłyszeć głośny świst w czasie jazdy, ale to różnie bywa. Z reguły nic nie słychać nawet nic nie czuć. Niedawno zrobiłem 300 km na kapciu, bo w wewnętrznym blizniaku wyrwało mi wentyl (przedłużany był i jak autko było załadowane, to ten wentyl wciągnęło między koła). I nic nie wzbudzało mojego podejrzenia. Jedynie, gdy już dojechałem do firmy, to kolega zauważył, że mam mało powietrza z prawej strony (wcześniej na postoju również to widziałem, ale nie był to duzy kapeć) |
Autor: | Cyryl [ 29 wrz 2008, 15:32 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
ponieważ opony są bezdętkowe to, albo trafi się wystrzał z przegrzania i wtedy raczej trudno nie zauważyć, albo powietrze zjedzie stopniowo. w drugim przypadku jeżeli auto jest załadowane to następuje dość istotna zmiana stabilności jazdy, mniej więcej jak by wjechać na oblodzoną jezdnię. przy mniejszym obciążeniu lub pustym pojeździej zjawisko to jest mniej zauważalne. podstawą OC (obsługi codziennej) jest obejrzenie pojazdy szczególnie z daleka dołu auta. dla ćwiczenia jeżeli masz w osobówce zużyte opony spóść z jednego koła powietrze do 1 atm i zrób slalomik na zamkniętym terenie, potem dopompuj i porównaj. |
Autor: | dr.mic [ 29 wrz 2008, 20:27 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
dzieki panowie, teraz mam jakies wyobrazenie na ten temat. zastanawia mnie jeszcze jak taka sytuacja wyglada w naczepie 3 osiowej? mam jeszcze jedno pytanie, moze wydac sie niektorym glupie no ale nie mam od kogo sie dowiedziec. czy zaladowana naczepe np 20 tonami podnosicie na lewarku ktory jest w standardowym wyposazeniu zestawu, podczas zmiany kola? jaki udzwig ma taki lewarek? |
Autor: | ciucma102 [ 29 wrz 2008, 20:36 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
Nie trzeba tego robić lewarkiem można na poduchach podnieść os i tak dojechać do miejsca rozładunku a po nim zmienić kapcia |
Autor: | Harry_man [ 29 wrz 2008, 21:37 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
Cytuj: Nie trzeba tego robić lewarkiem można na poduchach podnieść os i tak dojechać do miejsca rozładunku a po nim zmienić kapcia
Przy ładunku 20 ton jazda z podniesioną osią raczej nie wchodzi w grę.A jeśli idzie o używanie lewarka - to nie osobówka Tu nie podnosi się całego zestawu tylko samo koło na wahaczu. Myślę, że taki 10-tonowy powinien sobie poradzić w każdym przypadku. |
Autor: | dr.mic [ 30 wrz 2008, 5:45 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
Cytuj: Cytuj: Nie trzeba tego robić lewarkiem można na poduchach podnieść os i tak dojechać do miejsca rozładunku a po nim zmienić kapcia
Przy ładunku 20 ton jazda z podniesioną osią raczej nie wchodzi w grę.A jeśli idzie o używanie lewarka - to nie osobówka Tu nie podnosi się całego zestawu tylko samo koło na wahaczu. Myślę, że taki 10-tonowy powinien sobie poradzić w każdym przypadku. |
Autor: | Cyryl [ 30 wrz 2008, 8:33 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
dopuszczalny nacisk na oś nienapędową to 8t i zwykle nie przekracza tej wartości. jeżeli podzielimy to na koła lewe / prawe wyjdzie nam, że trzeba podnieść około 4t. standardowe podnośniki hydrauliczne jakie są na wyposażeniu pojazdów ciężarowych z naczepami / przyczepami mają 16t udźwigu, więc podniesienie koła nie przedstwia żadnego problemu. problemem może być brak koła zapasowego. wtedy trzeba zdjąć drugie koło z tej osi aby oś była wolna i podwiesić oś pasami. czynność tą można wykonać w standardowej naczepie tak, aby nie przekroczyć dopuszczalnego nacisku, czyli przy ładunku do 17t (oczywiście dobrze rozłożonym) i dojechać do serwisu. niepodwieszona oś trzyma się tylko na amortyzatorach, jeżeli będa one w złym stanie to możemy taką oś po prostu zgubić (waży około 200kg z piastami). należy pamiętać, że w naczepie będą hamowały w takim przypadku tylko 4 koła nie 6 i jeżeli powieszona osią będzie środkowa, to nie będzie działał ABS bo jest on tylko na środkowej osi. |
Autor: | ego [ 30 wrz 2008, 10:59 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
Starsze modele naczep miały linki od ramy pod oś i z powrotem. Z jednej strony zabezpieczały koło przed nadmiernym opadnięciem i jazdą na feldze, co kończy się z reguły oponą w strzepach.Drugi plus, to do podniesienia koła wystarczyło opuścić na poduszkach, podłożyć kawałek klocka drewnianego pod oś a na linkę i podnieść z powrotem.I mieliśmy koło w górze. |
Autor: | dr.mic [ 30 wrz 2008, 19:54 ] |
Tytuł: | Re: Złapanie "gumy" |
napewno przydadza mi sie kiedys te cenne wskazowki, prawdopodobnie niedlugo przesiade sie na wieksze auto. po zrobieniu kat C myslalem ze wsiadam i jade, ale po przeczytaniu kilku ciekawych postow na WC widze ze to nie jest takie hop siup. jeszcze musze troche poczytac, dobrze by bylo gdzies podpatrzec pewne sprawy. prawde powiedziawszy wiecej ciekawych rzeczy dowiedzialem sie na forum niz na kursie prawa jazdy |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |