wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://fox.wagaciezka.com/ |
|
Praga V3S http://fox.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=2560 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | petrzask [ 22 lut 2006, 22:24 ] |
Tytuł: | Praga V3S |
Jednym z najdłużej produkowanych samochodów ciężarowych jest Praga V3S. Samochód ten wszedł do produkcji w 1952roku i bez większych zmian jest wytwarzany do chwili obecnej (najpierw przez Pragę do64roku, do 73 roku przez Avię, potem do 95 roku przez Baz a ostatnio przez VOP. jego prosta konstrukcja (silnik chłodzony powietrzem) i wysoka sprawność w terenie powoduje, że w górzystych rejonach czech i słowacji znajduję on wciąż nabywców. Samochód ten miał militarny rodowód-jak głosi legenda czescy konstruktorzy wzorowali się przy konstrukcji na amerykańskim GMC CCKW i był przez długie lata używany przez armie czechosłowacji i jugosławi. W Polsce był on znany przede wszystkim jako pojazd do transportu leśnego, był sprowadzany w duzych ilościach od lat 60-ych do końca 80-ych. Dlatego też umieściłem go wsród pojazdów cywilnych. Pojazd ten daże ogromnym sentymentem z dwóch powodów. Mój dziadek był pracownikiem OTL-u, więc jako dziecko często buszowałem "na bazie" po stojących tam Pragach. Poza tym mieszkałem na przeciwko dużej fabryki drzewnej i stanowisk wyładunku dłużycy, więc często przyglądałem się im podczas pracy. Utkwił mi w pamięci zwłaszcza dzwięk chłodzonej powietrzem 6-ki gdy napakowane drewnem wspinały sie pracowicie pod góre...Obecnie w moich okolicach juz tych samochodów się nie spotyka |
Autor: | DJtarpan [ 02 lis 2006, 22:22 ] |
Tytuł: | |
Ciekawa Czeska strona o tej tematyce. Dużo zdjęć: http://sycak.predseda.com/ |
Autor: | Igor [ 03 lis 2006, 11:07 ] |
Tytuł: | |
Podczas każdego przejazdu z tata przez Słowacje spotykałem Pragi. Najczęściej były to już stare egzemplarze, świadczył o tym ich stan. Nawet nie spodziewałbym się, że te samochody są do dziś produkowane. |
Autor: | ninja [ 02 lip 2007, 17:42 ] |
Tytuł: | |
[ Dodano: Pon, 02.07.2007, 17:44 ] |
Autor: | serv7 [ 07 lis 2007, 21:43 ] |
Tytuł: | |
to tez Praga: Zdjęcie łamiące regulamin zostało usunięte. / Łukasz |
Autor: | kraz [ 08 lis 2007, 12:35 ] |
Tytuł: | |
W Czechach i na Słowacji dużo tych ciężarówek jeździ. Jaką ona ma skrzynię biegów? Chodzi mi o ilość biegów. |
Autor: | micho a [ 08 lis 2007, 15:02 ] |
Tytuł: | |
no własnie mało o nich danych ..........ja znalazłem na allegro że pojemnośc silnika to 7412 i silnik to diesel natomiast czy taki był montowany orginalnie nie wiem..... |
Autor: | serv7 [ 17 lis 2007, 13:26 ] |
Tytuł: | |
Skrzynia 4 biegowa + wsteczny , reduktor , blokada mostow , dolaczany przedni naped. Silniki w Praga v3s i opancerzonych to 7412 disel. |
Autor: | kraz [ 17 lis 2007, 17:52 ] |
Tytuł: | |
To już chyba ostatnia ciężarówka na świecie z drzwiami otwieranymi "pod wiatr". |
Autor: | arkadiusz tasior [ 17 lis 2007, 19:00 ] |
Tytuł: | |
Mam wielka prosbę, czy można prosic o więcej zdjęc pożarniczej PRAGI, Byłbym wdzięczny. |
Autor: | ninja [ 09 lip 2008, 17:56 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Autor: | Gruby131 [ 10 lip 2008, 17:03 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
w rajdach tez brala i biezie udzial |
Autor: | glaca [ 10 sie 2008, 19:15 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Pomijając Unimoga który właściwie jest maszyną co wskazuje jego rodowód Praga jest jedyną ciężarówką produkowaną seryjnie z mostami portalowymi , dla nieznających tematu ,napęd przez osie nie jest przekazywany w lini poziomej na koła ale powyżej lini osiowej koła i dopiero przez układ przetwornikowy \zębatki \ na koła.Konstrukcja taka daje niesamowity prześwit ponieważpod samozhodem nie ma nic między kołami co daje fantastyczne możliwości terenowe.Rozwiązanie to świadczy też o zaawansowaniu technicznym ponieważ problemy związane z takim przekazem momentu rozwiązywane w tamtych latach dają pojęcie o możliwościach czeskiej myśli technicznej\TATRA osobowa i ciężarowa,lotnictwo przedwojenne też\ odbiegając od tematu naprawdę kraj który przesiadł się z konika trochę wcześniej od nas i to widać. |
Autor: | serv7 [ 10 sie 2008, 20:57 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Mosty portalowe mojej Pragi Praga Jasterka |
Autor: | ninja [ 10 wrz 2008, 15:24 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Autor: | Picia [ 20 wrz 2008, 22:01 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Dobry wieczór, przypadkowo natknąłem się na tą stronę i postanowiłem trochę się wypowiedzieć. Niestety ale Pragi nie są już produkowane. Jestem posiadaczem tego samochodu, był wyprodukowany w 1988. Mieszkam w terenie górzystym i to prawda co pan pisze, dobrze się sprawują w tak trudnych warunkach. Mój ojciec też był pracownikiem OTL i ja również często buszowałem "na brygadzie". Obecnie w mojej okolicy są dwie Pragi dłużycowe i jeden Star 266 do przewozu drewna. Postaram się w niedługim czasie przesłać zdjęcie mojego samochodu. Pozdrawiam |
Autor: | glaca [ 23 wrz 2008, 21:14 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Doskonała i czytelna ilustracja ramy rurowej która do dziś jest stosowana w tatrach, stąd charakterystyczne ustawienie kół względem podłoża.Natomiast pisząc o mostach portalowych opisywałem Pragę, której kilka fotek w tym temacie pokazuje to rozwiązanie techniczne. |
Autor: | fiergloo [ 24 wrz 2008, 0:19 ] |
Tytuł: | Re: Praga V3S |
Portalowy most napędowy firmy- jak widać- ZF Źródło: strona internetowa Zespolu Szkół Samochodowych z Bydgoszczy. http://www.zss.pl/ |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |