Strona 1 z 1 [ Posty: 4 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 26 lis 2014, 9:51
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

ponieważ podczas warsztatów dla wykładowców i instruktorów spotykam się ze sporą niewiedzą o zmianach jakie zachodzą w przepisach, chciałbym przytoczyć parę rzecz ważniejszych jakie mogą być przydatne.

1. Motocykle nie tylko dla motocyklistów. Kontrowersje dotyczą znowelizowanego przepisu art. 6 ust. 3 pkt 4 ustawy. Zgodnie z tym przepisem osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat może kierować motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg.

2. Małe autobusy z przyczepami bez ograniczeń DMC. Dotychczas prawo jazdy tej kategorii uprawniało do kierowania zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 12 t, składającym się z pojazdu ciągnącego określonego dla kategorii D1 i przyczepy. Po wejściu w życie nowelizacji posiadacz prawa jazdy kategorii D1+E będzie mógł kierować zespołem pojazdów bez ograniczeń w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej takiego zespołu. Art. 6 ust. 1 pkt 14.

3. Ułatwienia w wymianie nieważnych zagranicznych praw jazdy. o tym napisałem w temacie o zmianie prawa jazdy.

4. Koniec z podwójnymi uprawnieniami. Utworzono w UE bazę danych i składając podanie o egzamin, jesteśmy sprawdzamy czy nie posiadami ważnego prawa jazdy w innym kraju, bądź nie zostało ono nam odebrane.

5. Koniec obowiązkowej teorii na kursach osób ubiegających się o uprawnienia. Otóż zgodnie z nowym przepisem art. 23a, kandydat na kierowcę lub motorniczego może zrezygnować z uczestnictwa w części teoretycznej obowiązkowego szkolenia pod warunkiem, że wcześniej uzyska pozytywny wynik z teoretycznej części egzaminu państwowego organizowanego przez wojewódzki ośrodek ruchu drogowego. Tym samym zakres obligatoryjnych zajęć dla wszystkich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania ograniczy się faktycznie do nauki jazdy i nauki udzielania pierwszej pomocy.

6. Mniejszy zakres egzaminu wewnętrznego dla eksternów, Jeżeli zdaliśmy egzamin teoretyczny w WORD nie musimy zdawać wewnętrznego egzaminu teoretycznego w OSK.

7. Ułatwienia dla młodzieży szkolonej na zawodowców. Wśród zmian mających znaczenie dla znacznie mniejszej grupy osób jest nowy przepis art. 21 ust. 3 ustawy, określający minimalny wiek wymagany do rozpoczęcia szkolenia w zakresie prawa jazdy kategorii C, C+E, D lub D+E. Dotychczas osoby te mogły rozpocząć szkolenie przed ukończeniem wieku wskazanego w art. 9 ustawy (18 lat dla kategorii C, C+E oraz 21 lub 23 lata dla kategorii D, D+E), o ile uzyskały kwalifikację wstępną lub kwalifikację wstępną przyspieszoną. Nowy przepis pozwala na rozpoczęcie szkolenia we wcześniejszym terminie osobom, które dopiero uczestniczą w zajęciach w ramach szkolenia na odpowiednią kwalifikację wstępną. I tak dla przykładu, kandydat na kierowcę w zakresie prawa jazdy kategorii C i C+E może rozpocząć szkolenie na 3 miesiące przed ukończeniem wieku 18 lat, jeżeli uczestniczy w zajęciach kwalifikacji wstępnej. Jeżeli osoba ta dodatkowo uczy się w szkole, w której podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje uzyskanie umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, szkolenie może rozpocząć się już po ukończeniu przez nią 17 roku życia.

8. Ułatwienia dla zadających egzamin. Zdany egzamin teoretyczny w WORD będzie ważny nie tak jak do tej pory 6 miesięcy, ale bez ograniczeń, czyli do kolejnej nowelizacji Ustawy o Kierujących Pojazdami.

9. Nowe zadania podczas egzaminu praktycznego.Zmianie ulega również sam egzamin praktyczny, od 1 stycznia 2015 dodatkową umiejętnością sprawdzaną w czasie egzaminu będzie umiejętność jazdy ekologicznej. Dotyczy to wszystkich kategorii prawa jazdy oprócz kategorii motocyklowych (AM, A1, A2, A) art. 51 ust. 1 ustawy. Kursanci muszą dokonywać zmian biegów zgodnie z zasadami energooszczędnej jazdy. Dla osób zdających egzamin państwowy z części praktycznej dla kategorii B lub B+E powinniśmy dokonywać zmiany biegu na wyższy w momencie, kiedy silnik osiągnie od 1800 do 2600 obrotów na minutę, a pierwsze cztery biegi powinny być włączone zanim pojazd osiągnie 50 km/h. W zakresie kursu kat C, kursu kat C+E, bądź też kursu kat D osoba egzaminowana powinna utrzymywać prędkość obrotową silnika w zakresie zielonego pola pracy oznaczonego na obrotomierzu pojazdu egzaminacyjnego. Dodatkowo kursant każdej kategorii (poza motocyklowymi) ma obowiązek korzystać z hamowania silnikiem. Zmiana ta dotyczy osób, które zdały egzamin państwowy z części teoretycznej po wspomnianej dacie, wszystkie osoby, które uzyskały wynik pozytywny z części teoretycznej w 2014 obowiązuje „stary" egzamin praktyczny. Ponieważ egzaminator na karcie egzaminacyjnej nie ma informacji kiedy kursant zdawał teorię, dobrze byłoby, aby zdający miał świadomość tego i przed egzaminem z jazdy oświadczył: "panie egzaminatorze, ponieważ teorię zdawałem przed 1.01.2015 proszę o niesprawdzanie moich umiejętności pod kątem jazdy ekologicznej.

10. Możliwość zdawania egzaminu pojazdem OSK. Do tej pory można było zdawać na pojazdach podstawionych oprócz kategorii motocyklowych oraz w zakresie kat. B i B+E. Zgodnie z nowelizacją ustawy, na egzamin można będzie podstawić pojazd dowolnej kategorii. Z tym że pojazd musi mieć jedno urządzenie rejestrujące obraz przez przednią szybę pojazdu o kącie widzenia co najmniej 45 stopni. Obraz zapisywany zawiera opis składający się z daty, godziny przeprowadzanego egzaminu oraz numeru rejestracyjnego pojazdu egzaminacyjnego; w przypadku braku możliwości umieszczenia numeru rejestracyjnego pojazdu, dopuszcza się podanie przez egzaminatora numeru rejestracyjnego ustnie przed rozpoczęciem egzaminu. Musi rejestrować dźwięk w pojeździe równolegle z rejestracją obrazu i uniemożliwiać ingerencję w zapis na informatycznym nośniku danych, być uruchamiane i zatrzymywane bez ingerencji egzaminatora w proces rejestracji, czyli egzaminator włącza kamerę i ta musi być czynna do końca egzaminu, znaczy to, że musi mieć osobne zasilanie lub podtrzymanie zasilania w momencie zgaśnięcia silnika i wyłączenia stacyjki. Musi również zapewniać zapewnić egzaminatorowi podgląd obrazu rejestrowanego na informatycznym nośniku danych, tak aby w trakcie trwania części praktycznej egzaminu państwowego miał możliwość sprawdzenia, czy nie nastąpiła awaria urządzenia powodująca brak możliwości nagrywania przebiegu tej części egzaminu. Tutaj uwaga: nie zmieniły się przepisy co do tego kto może przeglądać takie nagranie, czyli tylko WORD. Nawet jeżeli oryginał nagranie zostaje w OSK, to szkoleniowiec i zdający czujący się pokrzywdzony nie może przeglądać tego nagrania. Co więcej, można wydać zakaz prowadzenia OSK - to rozpowszechniania nagrania z egzaminu - i to nie tak jak w większości powodów do zamknięcia ośrodka czyli "wielokrotnie", ale wystarczy zrobić to raz.

reszta zmian w zasadzie dotyczy zasad prowadzenia OSK, zakresu WORD, wykładowców, instruktorów oraz egzaminatorów.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 26 lis 2014, 10:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 03 lip 2012, 7:40
Posty: 183

Witam. Czyli wszystkie 10 punktów napisyanych przez Ciebie wchodzą z dniem 01.01.2015?


Post Wysłano: 26 lis 2014, 14:50
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Większość omówionych zmian weszła w życie w dniu 24 sierpnia br.

Pierwszy wyjątek od tej zasady stanowią przepisy art. 14 ust. 2a–2d, art. 12 ust. 1 pkt 7, ust. 2-2b i 5, art. 14a ustawy o kierujących pojazdami, które związane są z potwierdzaniem danych i wymianą informacji z innymi organami państw członkowskich Unii Europejskiej, prowadzoną za pomocą Europejskiej Sieci Praw Jazdy.
Ta grupa nowych i zmienionych przepisów wchodzi w życie z dniem 25 października 2014 r.

Drugą grupę stanowią przepisy wprowadzające możliwość rezygnacji z teoretycznej części szkolenia kursowego dla osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i przystępowania do egzaminu teoretycznego w trybie eksternistycznym.
Chodzi tu o nowe lub zmienione przepisy art. 23a, art. 27 ust. 4a, art. 50 ust. 2 pkt 5 ustawy, które wejdą w życie 1.01.2015.

No i wreszcie ostatnia część przepisów likwidująca luki w systemie prawa jazdy na próbę i w systemie punktowym - art. 92 ust. 1 i art. 98 ust. 1 ustawy – wchodzi faktycznie w życie z dniem 4 stycznia 2016 roku.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Post Wysłano: 27 lis 2014, 21:10

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 07 gru 2012, 19:45
Posty: 270
GG: 11788624
Lokalizacja: BSK/BI

Wiekszosc zmian znana, ale wielki szacunek za zebranie tego do kupy, w zrozumialym jezyku :)


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 4 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 79 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: