Autor
Wiadomość

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Witam,

Jestem nowy na forum, przeszukałem wyszukiwarkę ale nie znalazłem zbyt dużo informacji więc zakładam temat.
Prowadzę firmę usługową, w której używam minikoparki o wadze ok 2,7t.
Na co dzień wozimy to na pace ciężarówki, na którą trzeba wjeżdzać/zjeżdzać po najazdach. Jest to dość uciążliwe przez co chce zacząć wozić ją na przyczepce o dmc 3,5t - masa koparki nie będzie większa niż ładowność przyczepki.
Zestaw ciężarówki (MAN) + przyczepka wymaga prawka c+e i będzie to już dosyć długi zestaw co będzie już bardzo uciążliwe przy jeździe po mieście i wjeżdżaniu na małe podwórka więc chce kupić:

1. Auto (wywrotkę) z 3,5t na haku i 3,5t dmc (zarejestrowane na kat. B) o jak najmniejszych gabarytach - a więc iveco daily, mitsubishi canter bądź nissan cabstar. Te dwa ostatnie w porównaniu do mojego iveco są bardzo małe.
Auto zarejestrowane na kat. B a więc B+e i zestaw 3,5 + 3,5.

Powiedzcie z doświadczenia - czy jeżeli ładowność w dowodzie przyczepki i uciąg w dowodzie ciężarówki będzie się zgadzać to nie będę miał problemu z policją i inspekcją transportu drogowego ? Bo jak wiadomo w przepisach jest napisane o przyczepie hamowanej z kabiny, a ten zestaw czegoś takiego mieć nie będzie.
Chodzi mi tylko o tą kwestię - viatolla itp pomińmy.


2. Druga opcja to kupić mniejszą ciężarówkę niż mój man ale zarejestrowaną na kat. C, a więc mitsubishi canter lub nissan cabstar o jak najkrótszej pace i ciągać przyczepkę całkowicie legalnie posiadając C+E oraz viatoll i tacho.
Ile może ważyć cały zestaw (ciężarówka + przyczepka) takiego nissana/iveco/mitsubishi ?

Z góry dzięki za pomoc. Pozdrawiam


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 maja 2010, 0:20
Posty: 283
GG: 0
Samochód: mercedes 124 200D
Lokalizacja: Chełm

Iveco Daily sobie odpuść, sprzęgło spalisz z taką przyczepką. Przetestowane :roll:


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Własnie podejrzewam, że iveco może być trochę za słabe/małe.

A ktoś coś na temat jazdy zestawem 7t dmc na B+E ? :)


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

jest jeszcze jedno wyjście. mimo, że w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym jest, że przyczepka musi mieć DMC mniejsze od pojazdu ciągnącego, to jest wyjątek: samochody terenowe z napędem 4x4 i zarejestrowane jako ciężarowe mogą mieć DMC przyczepy większe od siebie. np. takie auto o DMC 3,2 w dowodzie ma DMC przyczepy 3,5t.
miałem paru ludzi, którzy robili u mnie E do B właśnie z takimi samochodami, a całość sprawdziłem u swojego kolegi na okręgowej stacji pojazdów.
taki zespół pojazdów: pojazd terenowy i przyczepka byłby najmniejszy wymiarami i łatwiejszy do manewrowania w ograniczonej przestrzeni, jednak z powodu charakteru Twojej pracy pojazd taki oprócz ciągnięcia przyczepmy byłby kompletnie nieprzydatny.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Myślałem już nad autem terenowym ale właśnie bardziej przydałoby mi się auto typu ciężarówka/wywrotka, które będę mógł bardziej wykorzystać.

Tak więc jeśli ktoś jeździ prawkiem B+E i autem z 3,5t w dowodzie jako przyczepa hamowana to proszę o informacje o to czy macie problemy z policją i inspekcją ? Rozmawiałem z kilkoma osobami, które jeżdżą po Polsce autem typu iveco, w dowodzie mają 3,5t jako przyczepa z hamulcem i stwierdzili, że nie mieli jeszcze nigdy żadnych problemów przy kontrolach.


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

Cytuj:
...autem z 3,5t w dowodzie jako przyczepa hamowana to proszę o informacje o to czy macie problemy z policją i inspekcją ?...
nie mam pojęcia jak można samochód zarejestrować jako przyczepą, obojętnie czy z hamulcem czy bez?

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 sty 2010, 11:59
Posty: 395
GG: 2244591
Samochód: MB Atego
Lokalizacja: Kluczbork OKL

Tylko w polsce Iveco do 3,5t DMC wiezie 3,5t ładunku i do tego ma przyczepę 3,5t

_________________
http://www.lechmot.pl
1.Twój problem nasze pieniądze.
2.Zawsze PIERWSI przy Tobie!.
3.Marudź ile chcesz a płać ile się należy!.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Cytuj:
Cytuj:
...autem z 3,5t w dowodzie jako przyczepa hamowana to proszę o informacje o to czy macie problemy z policją i inspekcją ?...
nie mam pojęcia jak można samochód zarejestrować jako przyczepą, obojętnie czy z hamulcem czy bez?
Szybko pisałem i nawet tego nie przeczytałem :oops: Chodziło mi oczywiście o autp zarejestrowane z dmc 3,5tony, które w dowodzie ma w pozycji "O.1 maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem (w kg)," też 3,5 tony a więc cały zestaw będzie miał 7 ton.

Widziałem już na giełdzie iveco na bliźniaku, które w tej pozycji w dowodzie rejestracyjnym miało wbite 3,5tony

Cytuj:
Tylko w polsce Iveco do 3,5t DMC wiezie 3,5t ładunku i do tego ma przyczepę 3,5t
Legalnie czy nie ? Bo jeśli bez problemu takim iveco, które ma wbite 3,5tony jako przyczepka z hamulcem mogę ciągać taką przyczepkę ale tylko z hamulcem najazdowym to bez sensu abym kupował ciężarówkę na C i do tego przyczepkę. Wtedy mogę kupić jakąś wywrotkę na B, która będzie miała na haku 3,5 tony


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 22 sty 2010, 11:59
Posty: 395
GG: 2244591
Samochód: MB Atego
Lokalizacja: Kluczbork OKL

Nie bardzo bo iveco na pusto waży min. 3tony

A poradzi sobie nawet z 5t ładunku ;)

_________________
http://www.lechmot.pl
1.Twój problem nasze pieniądze.
2.Zawsze PIERWSI przy Tobie!.
3.Marudź ile chcesz a płać ile się należy!.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Czyli wychodzi na to, że w rzeczywistości nie da się legalnie jeździć autem do 3,5 t DMC i przyczepką do 3,5 t dmc z tylko hamulcem najazdowym.

A interesował się ktoś przerobieniem auta tak aby miało ten hamulec przyczepki z poziomu kierowcy ? Jakieś warsztaty, które się tym zajmują, ewentualny koszt ?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 19 sie 2013, 23:20
Posty: 30

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Witam,

właśnie jeśli dobrze się doczytałem to ciągnikiem siodłowym wraz z naczepą mozna jeździć na prawko B+E i mając dosyć dużą ładownośc takiej naczepy.

Problem w tym, że nigdzie nie mogę odnaleźć naczepy, która będzie nadawała się do transportu minikoparki i będzie dość mała gabarytowo.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
Witam,

właśnie jeśli dobrze się doczytałem to ciągnikiem siodłowym wraz z naczepą mozna jeździć na prawko B+E i mając dosyć dużą ładownośc takiej naczepy.
nie wiem co i gdzie wyczytałeś, ale ciągnikiem z naczepą nie pojedziesz na prawku B. nawet samym bez naczepy.

już widzę tabuny "biuralistów" z kategorią B za kierownicą ciągnika siodłowego.

przeczytaj dokładnie przepisy z PRD jakie kategorie są i jakimi pojazdami można kierować.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 28 wrz 2010, 11:55
Posty: 3324
Lokalizacja: eu

Cytuj:
nie wiem co i gdzie wyczytałeś, ale ciągnikiem z naczepą nie pojedziesz na prawku B. nawet samym bez naczepy.
AFAIK jemu chodziło o c.s. zrobiony z busa,...


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
Cytuj:
nie wiem co i gdzie wyczytałeś, ale ciągnikiem z naczepą nie pojedziesz na prawku B. nawet samym bez naczepy.
AFAIK jemu chodziło o c.s. zrobiony z busa,...
Art. 6. 1. „Ustawy” - Prawo jazdy stwierdza posiadanie uprawnienia do kierowania:

6) kategorii B:
a) pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t,
z wyjątkiem autobusu i motocykla,
b) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy lekkiej,
c) zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa w lit. a, oraz z przyczepy innej niż
lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4 250
kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
d) pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM;

wyjaśnienia terminu "dopuszczalna masa całkowita" chyba nie muszą pisać.
z powyższego przepisu wynika, że maksymalnie co może ważyć "zestaw wraz z ładunkiem" jest 4250 kg.
nie bardzo widzę by zgodnie z przepisami można było prowadzić taki zestaw (dostawczy przerobiony + naczepa) z kategorią "B".
taki temat już był wałkowany w 2006 roku na tym forum.
viewtopic.php?f=43&t=4223

by potwierdzić że technicznie jest niemożliwe by stworzyć "taki zestaw "(nie przekraczający 4250 kg) podaję link (są dane techniczne)
http://www.truck1-pl.com/_TPL_auto_1337 ... Euro4.html

masy takich zestawów oscylują w granicach 8000 kg więc nijak nie da się tym jechać na "B" i trzeba mieć C+E.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 31 sie 2014, 21:39
Posty: 7

Kojarze, że czytałem o tym gdzieś na jakimś forum ale teraz już tego nie znajdę. Może to i jakaś brednia :)

Szukanie legalnego rozwiązania kończy się klęską, a więc może ktoś z Was wie co w przypadku gdy złapie nas policja gdy będziemy jechać zwykłą drogą krajową, gminną itp. autem z 3,5t uciągu na haku, przyczepką 3,5t dmc, która nie będzie przeładowana bo jej ładunek będzie się mieścił w limicie jej ładowności, a w dowodzie będziemy mieli, że maksymalnie możemy ciągnąć przyczepkę bez hamulca o powiedzmy 2600 dmc. Oczywiscie posiadając prawo jazdy B+E.

jakie konsekwencje takiej jazdy ?

Oraz druga rzecz to ta sama jazda ale łapie nas inspekcja transportu drogowego na autostradzie. Jakie wtedy konsekwencje ?


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
Kojarze, że czytałem o tym gdzieś na jakimś forum ale teraz już tego nie znajdę. Może to i jakaś brednia :)

Szukanie legalnego rozwiązania kończy się klęską, a więc może ktoś z Was wie co w przypadku gdy złapie nas policja gdy będziemy jechać zwykłą drogą krajową, gminną itp. autem z 3,5t uciągu na haku, przyczepką 3,5t dmc, która nie będzie przeładowana bo jej ładunek będzie się mieścił w limicie jej ładowności, a w dowodzie będziemy mieli, że maksymalnie możemy ciągnąć przyczepkę o powiedzmy 2600 dmc. Oczywiscie posiadając prawo jazdy B+E.

jakie konsekwencje takiej jazdy ?

Oraz druga rzecz to ta sama jazda ale łapie nas inspekcja transportu drogowego na autostradzie. Jakie wtedy konsekwencje ?
chyba nie przeczytałeś mojego postu w którym podałem ci przepisy.
czemu czepiłeś się 3,5 +3,5 (2,6) i kategorii B+E skoro na takie coś trzeba mieć wyższe uprawnienia czyli "C" - nie masz takich jedziesz bez uprawnień tak trudno zrozumieć?
najlepszą karą jest wysadzenie delikwenta zza kółka i odholowanie "zestawu" na parking przez pomoc drogową - skutkuje szczególnie finansowo.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 22 mar 2011, 18:26
Posty: 254
GG: 117176
Lokalizacja: Ire

Zzx ... to co zacytowales tyczy sie B a nie B+E a Maniak91 pisal o B+E.


Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 25 gru 2010, 23:04
Posty: 5095
Samochód: orange i grafitowy

Cytuj:
Zzx ... to co zacytowales tyczy sie B a nie B+E a Maniak91 pisal o B+E.
no fakt masz rację ale już się poprawiam.

Wpis do prawa jazdy kod 96

29) 96 - potwierdzenie posiadania uprawnień do kierowania zespołem pojazdów. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1) z dnia 2 sierpnia 2012 r. w sprawie wzorów dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami.

Kategoria B+E uprawnia do kierowania pojazdem o DMC nie przekraczającej 3,5 t . Rzeczywista masa całkowita przyczepy ciągniętej przez samochód osobowy o DMC nie przekraczającej 3,5 t nie może przekraczać rzeczywistej masy całkowitej pojazdu ciągnącego, co wynika z art. 62, ust. 1, pkt. 1 PoRD. Oznacza to, że mając kategorię B+E można kierować zespołem pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej nawet do 7 t.
Oznacza to również że RZECZYWISTA masa pojazdu OSOBOWEGO (iveco dostawcze nie jest pojazdem osobowym tak mi się wydaje) jest w takiej sytuacji rzeczą nadrzędną i nie ma znaczenia że na haku jest uciąg 3,5 t jeżeli pojazd ciągnący ma RZECZYWISTĄ MASĘ tylko 2,3 t więc tylko przyczepę o takiej RZECZYWISTEJ masie może ciągnąć.
polecam również wpis z kodem 96 nie mylić z kodem 95 (dla zawodowców) nawet nie wiem kto może dać papiery do wpisania takiego kodu poza tym policaje na razie jeszcze nie złapali bakcyla i tego kodu nie kontrolują, ale z czasem będą łapali.

_________________
nie cytuję postów innych użytkowników :idea:


Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 01 kwie 2005, 15:36
Posty: 6331
Lokalizacja: Wrocław

prowadzenie ciągnika siodłowego z kat. B to nie jest do końca jasne jeżeli będziemy się trzymali kurczowo prawa.

bo:
1. mając prawo jazdy kat. B można prowadzić pojazd samochodowy o DMC do 3,5t z wyjątkiem motocykla i autobusu.

2. każdy ciągnik siodłowy nie ma DMC, która jest sumą masy własnej i ładowności. ciągnik jako taki nie jest przystosowany do przewożenia ładunków i dowodzie rejestracyjnym w rubryce DMC ma wpisane DMC zespołu pojazdów jaki może tworzyć z naczepą, ale samodzielnego DMC nie posiada. ma tylko masę własną, a to nie jest jednak DMC.

3. jeżeli spojrzymy w innym miejscu na przepisu ruchu drogowego to znak B-5 "zakaz wjazdu pojazdów ciężarowych" dotyczy on między innymi: 1) samochodów ciężarowych o DMC przekraczającej 3,5 t, ale też - 2) ciągników samochodowych...czyli ciągników siodłowych - wszystkich bez rozróżnienia, czyli nawet takich zbudowanych na bazie pojazdów dostawczych i ciągników balastowych, które również same nie przewożą ładunków, ale ciągną je na przyczepach. 4) ciągników rolniczych, znowu ciągników rolniczych wszystkich, od ogrodniczych po te największe, bo ciągniki rolnicze również nie posiadają DMC z powodu braku ładowności. 5) pojazdów wolnobieżnych. no i pojazdów wolnobieżnych też wszystkich. jeżeli przyjrzymy się na przykład ładowarce, to nie ma ona ładowności, więc nie ma DMC, czyli obejmuje to wszystkie od minikoparki (2t masy własnej) po takie z pojemnością łyżki powyżej 4m3 (powyżej 10t masy własnej). dotyczy to walców, równiarek, kombajnów itp.

zwyczajowo przyjmuje się masę własną w zastępstwie DMC. jednak podejrzewam, że dobry adwokat (to znaczy również bardzo drogi - żeby nikomu nic nie wpadło do głowy) potrafiłby obronić w sądzie gościa z kat. B prowadzącego po drodze publicznej sam ciągnik siodłowy.

_________________
https://www.youtube.com/user/SzkolaTransportu/featured


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 6 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: