wagaciezka.com - Forum transportu drogowego http://fox.wagaciezka.com/ |
|
Atego 1224 mp2: problem z układem adblue http://fox.wagaciezka.com/viewtopic.php?t=50584 |
Strona 1 z 1 |
Autor: | niemampomyslunannick [ 05 paź 2021, 19:18 ] |
Tytuł: | Atego 1224 mp2: problem z układem adblue |
Dzień dobry! Jak w temacie: od pół roku walczę z niedziałającym układem adblue w moim atego. Żaden elektromechanik nie chce się podjąć tematu. Samochód to Atego MP2 1224 z 2008r. Silnik OM906LA. Kody błędów: MR3909 (zwarcie na pompie adblue) i MR6721 (za niskie ciśnienie adblue -- akurat ten błąd mi wygląda na pochodną błędu 3909; ciężko, by było ciśnienie, gdy pompa ma problemy elektryczne). Co zrobiono do tej pory: 1. Diagnostyka komputerowa w warsztacie, która tylko potwierdziła uzyskane z komputera pokładowego kody błędów. 2. Sprawdzenie multimetrem przewodu elektrycznego od pompy adblue: opór międzyżyłowy 60 kOhm, w czasie pracy silnika spalinowego pojawia się napięcie w okolicach 15V. 3. Sprawdzenie wszystkich bezpieczników znajdujących się przy nogach pasażera 4. Zbiornik adblue został wyciągnięty i umyty. Bez zmian. 5. Każdy czujnik, znajdujący się przy dyfuzorze, został wyciągnięty i przemyty oraz sprawdzono reakcję komputera pokładowego na brak danego czujnika. Reakcje komputera się pokrywały z oczekiwanymi dla sprawnych czujników. Wniosek: to nie jest wina czujników. 6. Wymieniono pompę adblue na regenerowaną. Bez zmian. 7. Wymieniono moduł adblue nr części A0025409045. Bez zmian. 8. Odłączenie i ponowne podłączenie wtyczek do sterownika silnika w nadziei, że to pomoże. Bez zmian. Mam tutaj gorącą prośbę do forumowiczów o wskazówki. Pompa nie podaje adblue do dyfuzora. W czasie pracy silnika (zimnego i ciepłego) można bez problemu ściągnąć szybkozłączkę ze złączki dyfuzora i widać, że adblue nie leci. Co dalej sprawdzać? Co robić? Pozdrawiam Was serdecznie! |
Autor: | zzx [ 05 paź 2021, 22:19 ] |
Tytuł: | Re: Atego 1224 mp2: problem z układem adblue |
pomyśl nad punktem 2 - co to za napięcie ? |
Autor: | niemampomyslunannick [ 06 paź 2021, 12:10 ] |
Tytuł: | Re: Atego 1224 mp2: problem z układem adblue |
Jak dobrze kojarzę, wydatek pompy jest sterowany właśnie za pomocą napięcia zasilania. Tak niskie napięcie może świadczyć, że moduł sterujący nie działa sprawnie. Tyle, że ja go wymieniłem i jest dalej to samo. Czy też może sterowaniem pompą zajmuje się inny element? |
Autor: | zzx [ 06 paź 2021, 14:58 ] |
Tytuł: | Re: Atego 1224 mp2: problem z układem adblue |
A sama instalacja? Trochę nie chce mi się wierzyć że ta wartość napięcia jest prawidłowa. |
Autor: | niemampomyslunannick [ 07 paź 2021, 8:40 ] |
Tytuł: | Re: Atego 1224 mp2: problem z układem adblue |
Dobra, wiem już coś więcej, ale dalej to nie rozwiązuje problemu Wczoraj zadzwoniłem do pewnego handlarza używanych części. Spytałem się go o sterownik silnika, bo zacząłem również i ten sterownik podejrzewać o bycie winowajcą. Opowiedziałem mu o moich problemach z SCR. Okazało się, że ten gościu również miał bardzo podobne problemy. Ma Atego z 2010, pomoc drogową. Ktoś się kiedyś pomylił i nalał do zbiornika płynu chłodniczego. Oczywiście wywaliło błędy. Ten handlarz mówił, że po incydencie wymienił zbiornik, instalację, pompę chyba też, no generalnie bardzo dużo rzeczy, płukał instalację i jej elementy w różnych cieczach, w tym i denaturatem. Bez efektu -- dalej to samo. Był nawet z autem w serwisie Mercedesa -- nie zrobili tego. I tak jeździ od 3, może 4 lat bez działającego układu adblue i zrobił tak już 120kkm. Moje problemy z tym układem się zaczęły kilka dni po tym, jak nalałem do zbiornika starego adblue. Kiedyś na firmie mieliśmy Eurocargo z adblue. Iveco zostało sprzedane kilka lat temu, ale zostało po nim gdzieś 15l adblue w bańce. Nalałem tego do mojego Atego, no bo po co by to się miało zmarnować Późniejszą awarię układu traktowałem jako zbieg okoliczności, ale jednak jest to ze sobą powiązane. |
Autor: | niemampomyslunannick [ 21 paź 2021, 18:03 ] |
Tytuł: | Re: Atego 1224 mp2: problem z układem adblue |
Update! tl;dr: naprawiłem Długo szukałem w necie schematów instalacji elektrycznej dla Atego. Po długim szukaniu przeczytałem, że schematy i instrukcje napraw są zawarte w oprogramowaniu serwisowym Mercedesa: EWA i WIS. Dwa dni zajęło mi znalezienie działającej wersji i uruchomienie jej na maszynie wirtualnej. Odpaliłem WIS. Znalazłem interesujący mnie schemat elektryczny. Okazało się, że przewód elektryczny z pompy adblue biegnie do sterownika adblue i we wtyczce o symbolu A95 są to piny nr 50 i 51. Sprawdzam multimetrem żyły: jedna jest OK, druga niestety nie, także wyjaśnił się problem niedziałającego układu. Wymontowałem akumulatory, następnie wymontowałem rzeczony sterownik i zabrałem się za podłączenie bypassa z wtyczki A95 aż do pompy. Nie liczyłem się z tym, że znajdę miejsce uszkodzenia żyły. Rozcinam peszel przy wtyczce, by tam się podpiąć z nowym kablem a ja tu widzę na izolacjach żył mokrą śniedź. Już czułem co się dzieje, przesunąłem peszel i pokazała mi się wyżarta (przez wodę, nie przez gryzonia ) dziura w kabelku. Naprawy nie było więc wiele, bo wyciąłem uszkodzony fragment i wlutowałem ok 10 cm kabla. Poskładałem graty z powrotem, auto odpala, błędy się więcej nie wyświetlają. Temat można zamknąć. |
Strona 1 z 1 | Strefa czasowa UTC+02:00 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |