Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]
Autor
Wiadomość
Post Wysłano: 06 gru 2020, 21:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Witam wszystkich! Od jakiegoś czasu ubywa mi w dość dużych ilościach płyn chłodniczy. Około pół roku tem dolałem 5L, ostatnio 7L które ulotniło się w ciągu 3-4 miesięcy. Nie mogę zlokalizować przecieku, wszędzie sucho, będę nadal szukał, ale jeśli nie znajdę co podejrzewać? Czy możliwe rozszczelnienie chłodnicy spalin i wydostawanie się płynu poprzez wydech? Zawór EGR jest nieczynny, odłączyłem kilka lat temu dopływ powietrza do siłownika EGR, zawór jest w pozycji "zamknięty". Auto nie kopci, ale ok rok temu miałem problem, że zaczął nagle kopcić, nie znałem przyczyny, nie wyciągaliśmy pompy/wtrysków, po prostu po kilku tygodniach samo przeszło. Obecnie przejechane ponad 500k km, wywrotka 3-osiowa.
Z góry dziękuję za wszystkie podpowiedzi.


Post Wysłano: 06 gru 2020, 21:54
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Sprawdź czy płyn nie idzie do oleju.
Może być egr lub przednia obudowa silnika.
Trzeba wyciągnąć z silnika napęd wentylatora i zobaczyć w otworze czy nad kołem zębatym nie cieknie płyn chłodzący

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 07 gru 2020, 1:40

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 lis 2015, 1:19
Posty: 287

7 litrow na 3-4 miesiace ? czlowieku jaki wyciek . Jezdzij nie kombinuj....


Post Wysłano: 07 gru 2020, 23:46

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Sprawdź czy płyn nie idzie do oleju.
Dziękuję bardzo za odpowiedź! Olej kontroluję cały czas oczywiście, czyściutki, stan nie przybywa.
Cytuj:
Może być egr lub przednia obudowa silnika.
Trzeba wyciągnąć z silnika napęd wentylatora i zobaczyć w otworze czy nad kołem zębatym nie cieknie płyn chłodzący
Wówczas gdzie on by się dostawał i jakim sposobem po prostu znikał? Odparowywał podczas jazdy po prostu? Dużo pracy z tym?
7L to rzeczywiście mało? Kiedyś dolewałem 1L po całym sezonie na drobne straty i parowanie...


Post Wysłano: 08 gru 2020, 0:15

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 lis 2015, 1:19
Posty: 287

Cytuj:

przednia obudowa silnika
Trzeba wyciągnąć z silnika napęd wentylatora i zobaczyć w otworze czy nad kołem zębatym nie cieknie płyn chłodzący
Dużo pracy z tym?
.
[/quote]

Czy duzo pracy z tym ? Wqurwy....zrobienie przedniej oslona silnika w D28 to co najmniej caly dzien roboty od rana do wieczora dla dwóch ludzi z czego co najmniej jeden wprawny mechanik. tylko jak tam by ci cieklo nie tracil bys 7 litrow w ciagu 4 miesiecy tylko przez dobe ,to samo egr. Egr nie trzeba nic rozbierac , po nocy spojrzec na rure wydechowa (ta co idzie od silnika w kierunku tlumika)czy nie kapie z niej plyn/woda. Nic nie ruszaj jezdzij


Post Wysłano: 05 mar 2021, 0:50

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, niestety sytuacja się rozwinęła na moje nieszczęście. Przy wymianie oleju pokazała się maź na filtrze, korpusie kielicha, filtr bardzo zaszedł i zniekształcił się, nie wiem czy nawet był drożny czy zawór się otworzył i omijało filtr. Tamte ubytki płynu jednak musiały iść do oleju, tylko nie miałem jakiś znaczących przyrostów na bagnecie i na korku wlewowym oraz bagnecie nic nie było widać, żadnej serwaty, ale pewnie zmieszany płyn z olejem nie robi serwaty jak to kiedyś robiła woda. Wtedy gdy pisałem o ubytku 7L przez kilka miesięcy to zrobiłem wówczas może 1k km, być może ubywało go nawet na postoju bo teraz też mam wrażenie że ubywa go podczas postoju a auto całą zimę stało. Przed spuszczaniem oleju do wymiany odkręciłem korek i widać było parę, na dworze było tylko 5stopni a silnik był nagrzany ale tak chyba nie powinno być. Podciśnienie normalnie występowało bo wciągało korek wlewu oleju, ale ewidentnie parowała ciecz do atmosfery. Ciśnienie w cieczy chłodniczej ma pewnie nieco ponad 1 Bar a ciśnienie oleju jest większe więc skoro płyn jest czysty to znaczy, że albo oringi pod tulejami albo uszczelka pod głowicą ale pomiędzy kanałami gdzie olej swobodnie spływa w doł do miski a kanałem chłodzenia, czy to możliwe czy nie ma takich miejsc w ogóle? Mam pomysł aby odkręcić miskę olejową i podejrzeć czy gdzieś się od spodu nie poci pod tuleją to wówczas byłbym pewny, że to uszczelnienia tulei. Chłodnicy oleju to u mnie chyba nie ma bo nic takiego nie widzę pod filtrem oleju... Najpierw może sprawdzę to o czym pisał kolega MAN: "przednia obudowa silnika do której jest mocowana pompa wodna i napęd wentylatora miedzy tą obudową a blokiem silnika przychodzi taka metalowa uszczelka. Ta obudowa jest z aluminium i na łączeniu powstają wżery prze które przedostaje się płyn chłodzący do miski olejowej." Są jakieś inne możliwości? Kolega radził mi jeszcze zaślepić chłodnicę spalin ale to i tak nie będzie miało wpływu na mój wyciek płynu skoro idzie on do oleju. Czy mogę zaślepić to w miejscach zaznaczonych na zielono? Czy to nic nie da bo tylko zamknę dostęp spalinom a lepiej zaślepić przepływ płynu chłodniczego żeby w ogóle tam nie krążył i czy tak mogę zrobić?
Przy wymianie filtra natrafiłem na taki chowany element zaznaczony na żółto, ktoś wie co to jest? Można było go wysunąć bądź schować, ja akurat schowałem do obudowy, może to nie jest istotne...
Ogólnie pytałem wstępnie o koszty naprawy to ok 8-10 tysięcy, robocizna ok 2,5tyś, 6x głowica x 600zł - sprawdzenie szczelności, planowanie, zawory, potem dochodzą uszczelki, oringi, uszczelka pod głowicę itp i powiedzieli mi żeby do 10 tyś się z wydatkiem liczyć...

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Post Wysłano: 05 mar 2021, 8:11
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Tak na początek podaj mi numer VIN tego man bo po zdjęciach za dobrze nie widać czy przód silnika jest taki sam jak w tga zwłaszcza napęd wentylatora silnika, tam masz jeden pasek klinowy czy więcej?
Po drugie jeśli masz możliwość zdjąć miskę olejową to ją zdejmij.
Jak zdejmiejsz miskę olejową to podłącz przewód z powietrzem do tego czarnego korka jeśli masz możliwość i podaj ciśnienie powietrza w wielkości 1,5 bara.
Jeśli nie masz możliwość to odkręć korki. I zobacz wtedy przy ściągniętej misce olejowej gdzie zacznie kapać płyn chłodzący czy z przedniej obudowy silnika czy jednak z któreś tuleji cylindra.
To żółte na zdjęciu wygląda na zawór w filtrze oleju jak Odkręcasz filtr to się otwiera i olej z obudowy filtra oleju spływa do miski olejowej.
Nie możesz zaślepić obiegu wody w egr gdyż przez niego krąży cały płyn na powrocie z silnika do pompy wody.
Jedynie to najprościej odkręcić tą rurkę przy egr co łączy egr z kolektorem ssącym i tam wstawić zaślepkę z blaszki zamiast podkładki metalowej.

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 05 mar 2021, 10:47

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Cytuj:
Tak na początek podaj mi numer VIN tego man bo po zdjęciach za dobrze nie widać czy przód silnika jest taki sam jak w tga zwłaszcza napęd wentylatora silnika, tam masz jeden pasek klinowy czy więcej?
Tak, zgadza się, wielorowkowy/wieloklinowy.
Podaję dane:
MAN FE410A
WMAT48ZZZ1M320846
2001, 11967cm3, 301kW
Cytuj:
Po drugie jeśli masz możliwość zdjąć miskę olejową to ją zdejmij.
Jak zdejmiejsz miskę olejową to podłącz przewód z powietrzem do tego czarnego korka jeśli masz możliwość i podaj ciśnienie powietrza w wielkości 1,5 bara.
Jeśli nie masz możliwość to odkręć korki. I zobacz wtedy przy ściągniętej misce olejowej gdzie zacznie kapać płyn chłodzący czy z przedniej obudowy silnika czy jednak z któreś tuleji cylindra.
Pewnie, zdejmę!
Cytuj:
To żółte na zdjęciu wygląda na zawór w filtrze oleju jak Odkręcasz filtr to się otwiera i olej z obudowy filtra oleju spływa do miski olejowej.
Teraz tak mazią zaszedł, że chodzi z oporem i jak przekręciłem go to już się schował i tak został. Następnym razem dokładniej mu się przyjrzę bo jeśli chodzi o spływanie oleju to olej ma całą wolną przestrzeń obok tej blachy (ponad połowa obwodu tego okręgu), a ta blaszka wychodziła tylko trochę, ale może się po prostu przyblokowała mazią bo inaczej wyszłaby więcej.
Cytuj:
Nie możesz zaślepić obiegu wody w egr gdyż przez niego krąży cały płyn na powrocie z silnika do pompy wody.
Właśnie o to mi chodziło, bałem się zamknąć obieg płynu!
Cytuj:
Jedynie to najprościej odkręcić tą rurkę przy egr co łączy egr z kolektorem ssącym i tam wstawić zaślepkę z blaszki zamiast podkładki metalowej.
I wówczas nawet jeśli chłodniczka spalin będzie miała przeciek wewnętrzny i płyn będzie dostawał się do części ze spalinami to i tak dalej do kolektora ssącego nie pójdzie:-).

Bardzo Ci dziękuję za pomoc!
Cały czas męczy mnie jednokrotne płukanie układu chłodzenia środkiem K2 Radiator Flush, tylko nie pamiętam czy problemy ze znikającym płynem pojawiły się wcześniej czy nie, układ płukałem w tamtym roku, po tym środku jeszcze przepłukałem samą wodą redestylowaną i na zagrzanym silniku spuściłem i zalałem nowym płynem. Podczas spuszczania mieszaniny tego środka nie pojawiały się jakieś kawałki rdzy czy brudu to wątpię żeby ten środek przyczynił się do nieszczelności, ale wszystko możliwe przy takim starym aucie, teraz ma 508 tysięcy przebiegu, mam go kilkanaście lat.


Post Wysłano: 05 mar 2021, 11:19
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

Dokładnie masz ten sam silnik co w TGA czyli występuje u ciebie ta przednia obudowa silnika z tą nieszczęsną metalową uszczelką.
chłodnica oleju znajduje się pod filtrem oleju i stanowi jednolitą część
Co do płukania silnika jeśli wypłukało ci rdze w postaci kamyczków wielkości ziarnka maku to mogą być wżery w tulei cylindra i przez pękniecie tulei cylindra dostaje się płyn do oleju

Tu masz film z montażu te uszczelki oraz w którym miejscu to cieknie
https://youtu.be/ZNIni-0ZM3w?t=2055

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 10 mar 2021, 0:06

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 27 lis 2015, 1:19
Posty: 287

To ile przejezdziles że stwierdziłeś ubytki płynu. Bo ciężko wywnioskować.Jak patrzę na ten olej to wygląda jakby dawno nie był wymieniany. A nie że jest w nim płyn. Jakby woda była w oleju miałbyś raczej biała maź na bagnecie, korku oleju. A ty masz maź ale czarna jak stary przepracowany olej. Miałem ubytek płynu w takim silniku tak co dziennie dolewanie po 8 litrów wody ale takiej maźi nie miałem ,ale też ubytek był przez te nieszczęsne uszczelniacze na wtryskach. Więc do płynu szła kompresja. W D 28 chyba cały idzie mgiełka z silnika więc nie jest to miarodajne. Najważniejsze ile ci tego płynu schodzi przeliczając na km . Opłaci ci się to trzymać .? By robić 1 tys km na pół roku? Po cholerę plukales silnik tym przeczyszczaczem to przeważnie b agresywny środek dla gum i uszczelek .A tym w układzie chłodzenia sporo


Post Wysłano: 10 mar 2021, 7:27
Awatar użytkownika

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik

Awatar użytkownika


Rejestracja: 14 mar 2005, 15:22
Posty: 7217
Samochód: MAN TGA 26.480 5 STAR BOOGIE
Lokalizacja: GDYNIA

To jest proste do weryfikacji nawet jeśli płyn miesza się z olejem, wystarczy odkręcić pokrywę zaworów.
Jeśli pokrywa będzie obklejona mazią to na 100% przedostaje się płyn /woda do oleju. Po drugie to jest F2000 a nie tga i nie ma problemu z codziennym pomiarem poziomu oleju.
Przy tych ilościach ubytku płynu powinien się zmieniać poziom oleju w silniku.
Jeszcze jedną rzecz możesz zrobić, odkręć korek wlewu oleju pod atrapą, jeśli przez wlew oleju wyrzyga gluty olejowe to też będzie potwierdzenie że masz płyn w oleju


https://youtu.be/XRMXZdpCAXw

_________________
MAN TGA 26.480 XXL 5 STAR BOOGIE

Filmy z tras


Post Wysłano: 02 lip 2022, 14:14

Użytkownik

Offline

Offline

Użytkownik


Rejestracja: 14 paź 2009, 23:43
Posty: 151
GG: 0
Samochód: MANiki

Koledzy, dziękuję wszsystkim za pomoc, kilka miesięcy temu olej w ogromnym tempie przedostał się do płynu chłodniczego. Wykręciłem chłodniczkę oleju silnikowego żeby sprawdzić jej szczelność, była szczelna - sprawdzone sprężonym powietrzem, ale uszczelke między linią oleju a płynu była uszkodzona. Uszczelkę wymieniłem na nową, mam nadzieję, że to był problem ze wszystkimi wcześniejszymi objawami - płyn w oleju po krótkim czasie (mała ilość) oraz potem duża ilość oleju w płynie (nagle, w ciągu kilkunastu minut).


Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Strona 1 z 1 [ Posty: 12 ]


Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości


Nie możesz tworzyć nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów

Szukaj:
Przejdź do: