Iveco niedawno zaprezentowało należące do gamy ciężkiej modele Stralis zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG (Compressed Natural Gas).
Samochody te stanowią dopełnienie oferty pojazdów Iveco zasilanych CNG, która obecnie spełnia potrzeby transportowe praktycznie we wszystkich segmentach pojazdów użytkowych: gama Daily (3,5-6,5 t), EuroCargo (12-16 t) oraz Stralis (18-26 t) z silnikami o mocach od 106 do 272 KM.
Stralis CNG wyposażone są w silniki Cursor 8 o pojemności skokowej 7,8 litra, zasilane sprężonym gazem ziemnym. Osiągnięcia ekologiczne silników Iveco CNG daleko wykraczają poza standardy Euro 6, a także mieszczą się w restrykcyjnych ograniczeniach przewidzianych przez przyszłą europejską normę EEV (Environmentally-friendly Enhanced Vehicle - Pojazdy Przyjazne Środowisku).
Silniki te napędzają już na całym świecie ponad 3500 autobusów miejskich zasilanych CNG oraz ponad 1000 pojazdów komunalnych - śmieciarek eksploatowanych we Francji, we Włoszech, Hiszpanii i wkrótce w Portugalii. Zakłady oczyszczania miasta FCC w Madrycie już niedługo wejdą w posiadanie modeli Stralis CNG, powiększając swoją flotę, która docelowo liczyć będzie 675 samochodów ciężarowych z zasilaniem CNG.
CNG Stralis: najważniejsze cechy charakterystyczne
Stralis CNG pokrywa zakres zastosowań w segmencie od 18 do 26 t dmc. i w konfiguracjach dwóch oraz 3 osi: 4x2, 6x2x4 - ta ostatnia z wleczoną osią skrętną i zawieszeniem pneumatycznym. Samochód jest idealny do eksploatacji w warunkach miejskich, wyposażono go w nową automatyczną skrzynię biegów Allison 3200 z hydraulicznym konwerterem momentu obrotowego i 6 biegami.
Konstrukcja silnika Cursor 8 CNG
Silnik Cursor 8 CNG jest silnikiem o zapłonie iskrowym, spalającym paliwo gazowe, 6-cylindrowym, mającym po 4 zawory na cylinder i wałek rozrządu w głowicy. Spalane są mieszanki stechiometryczne, co pozwala na uzyskanie bardzo niskich poziomów emisji toksycznych składników spalin. Zasilanie realizowane jest przez układ wtrysku wielopunktowego składający się z 12 wtryskiwaczy gazu umieszczonych parami w każdym z kolektorów dolotowych prowadzących do poszczególnych cylindrów. Zgodnie ze standardami Iveco, sonda lambda jest częścią systemu sterowania przebiegiem spalania działającego w pętli zamkniętej. Zapewnia to zawsze stechiometryczny skład mieszanki , niezależnie od składu chemicznego wtryskiwanego gazu ziemnego. W układzie wydechowym znajduje się platynowo-palladowy katalizator potrójnego działania, eliminujący ze spalin składniki trujące: tlenek węgla CO, węglowodory HC oraz tlenki azotu NOx.
za:
http://www.etransport.pl
--
euro 6, albo i euro 7 ... jak to brzmi